قهرمانی کشتی گیران پیشکسوت زیر سایه حاشیه ها

کشتی گیران پیشکسوت گیلانی از حواشی ایجاد شده در مسابقات قهرمانی جهان در تفلیس می گویند

0 1,374

در رقابت های کشتی پیشکسوتان جهان که هفته گذشته در تفلیس گرجستان برگزار شد، رضا علی اصغری در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و علیرضا رسولی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم از گیلان در کشتی فرنگی، به مدال خوش رنگ طلا دست یافتند. اما آنقدر حواشی این مسابقات زیاد بود که به قهرمانی کشتی گیران گیلانی با دیده تردید نگاه می شود.
به گزارش مرور، مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی پیشکسوتان جهان از ۱۶ تا ۲۱ مهر ماه در شهر تفلیس گرجستان برگزار شد و تیم ایران هم در آزاد و هم در فرنگی به مقام قهرمانی جهان دست یافت، اما طبق معمول سالهای گذشته، حواشی دامن گیر مو سفیدان کشتی ایران شد و این قهرمانی ارزشمند زیر سئوال رفت و در هیاهو گم شد.
ابتدا گفتند که روی سکوی وزن ۷۰ کیلوگرم فرنگی، جایی که آزادعلی محمدپور به مدال طلا دست یافته بود، یک کشتی گیر اسراییلی روی سکوی سوم قرار داشت، بعد گفتند که فرزاد حیدری آل کثیر پس از کسب مدال برنز وزن ۷۸ کیلوگرم فرنگی، پیراهنی با تصویر حسین فرج‌ الله کعبی نویسنده زندانی شوشتری را پوشیده بود.

تیم کشتی آزاد ایران با ۱۱ مدال طلا، ۸ نقره و ۶ برنز و تیم کشتی فرنگی هم با ۹ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۶ مدال برنز قهرمان جهان شد. اما آنقدری که روی سکو بودن کشتی گیر ایرانی با اسراییل مطرح شد، کشتی نگرفتن دو کشتی گیر برابر اسراییل و حذفشان از جدول مسابقات دیده نشد.

سپس شایعه شد تعدادی از کشتی‌ گیران هنگام اعلام اسم‌ شان، در سالن نبوده و روی تشک نیامده‌ اند. برخی نیز بدون اینکه انتخاب شده باشند، با پرداخت پول اعزام شده‌ اند.
علی‌اکبر جیرسرایی رییس کمیته پیشکسوتان فدراسیون کشتی هم با احمد دباغ زاده مسئول روابط عمومی کمیته پیشکسوتان زد و خورد و درگیری داشت.
حتی شایعه پردازان از شایعه اهدای مشروب منقش به آرم مسابقات نیز کوتاهی نکردند.

قهرمانی، زیر سایه حاشیه ها

اما آیا این مباحث واقعیت دارد؟ ظاهرا این فقط بخش کوچکی از یک روی وقایع تفلیس است! «رضا علی اصغری» کشتی گیر پیشکسوت گیلانی که قهرمان وزن ۱۳۰ کیلوگرم فرنگی شده بود در این خصوص به مرور می گوید: اینقدر حواشی بزرگنمایی شد که کسی در حافظه اش نماند، تیم کشتی آزاد ایران با ۱۱ مدال طلا، ۸ نقره و ۶ برنز و تیم کشتی فرنگی هم با ۹ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۶ مدال برنز قهرمان جهان شد. اما آنقدری که روی سکو بودن کشتی گیر ایرانی با اسراییل مطرح شد، کشتی نگرفتن دو کشتی گیر برابر اسراییل و حذفشان از جدول مسابقات دیده نشد. حتی دفاع رییس کمیته پیشکسوتان فدراسیون از کشتی گیران در برابر زیاده خواهی های یکی از همسفران هم شده حاشیه و درگیری تیم اعزامی؛ کلا قهرمانی ما محوِ محو شد.

اعزام کشتی گیران با ویزای توریستی

«نقی هدایتی» رییس هیات کشتی گیلان هم که از حواشی ایجاد شده عصبانی بود، به مرور گفت: چه کسی گفته این مسابقات رسمی نبوده و یا اینکه کشتی گیران ما به صورت غیر رسمی در این مسابقات حضور داشتند؟ مسابقات پیشکسوتان قهرمانی کشور در روزهای ۶ تا ۸ شهریورماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد و آقایان علی اصغری و رسولی در آن به مقام قهرمانی دست یافتند و به عضویت تیم ملی درآمدند.

فدراسیون کشتی نمی توانست به لحاظ مالی هزینه سفر و کشتی گیران و حتی روادید را بدهد از همین رو کشتی گیران با هزینه شخصی وارد این مسابقات شدند و با ویزای توریستی به گرجستان سفر کردند.

وی به عدم صدور مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان برای تیم اعزامی به تفلیس نیز اشاره کرد و گفت: این شورا چند سالی است که بخاطر برخی مسایل خاص به تیم پیشکسوتان مجوز نمی دهد، ولی فدراسیون رسمی و قانونی لایسنس حضور کشتی گیران ایران را از گرجستان گرفت و رییس کمیته پیشکسوتان را به عنوان سرپرست با این تیم اعزام کرد و جالب تر اینکه قهرمانی ایران را با آب و تاب فراوان در سایت فدراسیون منتشر کرد، چگونه است که می گویند کشتی گیران ما بدون مجوز و غیرقانونی در این مسابقات حضور داشتند.

با همه این احوال ذکر این نکته ضروری است که چون تیم کشتی پیشکسوتان فاقد مجوز شورای برون مرزی بود، فدراسیون کشتی نمی توانست به لحاظ مالی هزینه سفر و کشتی گیران و حتی روادید را بدهد از همین رو کشتی گیران با هزینه شخصی وارد این مسابقات شدند و با ویزای توریستی به گرجستان سفر کردند که البته این مهم هم نمی تواند ارزش مدال های خوش رنگ کشتی گیران را پایین بیاورد.

بنابراین وزارت ورزش و جوانان به جای خط و نشان برای گوش شکسته ها و موسفیدهای کشتی کشور، بدنیال یافتن راه کاری باشد تا این مشکل یک بار برای همیشه مرتفع شود تا حُرمت پیشکسوتان نه تنها در کشتی بلکه همه جا حفظ شود. چراکه شنیده شد پیشکسوتان وزنه برداری نیز با چنین مشکل مشابهی روبه رو هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.