مشاهده گل سوسن چلچراغ در ارتفاعات املش

0 687

گل سوسن چلچراغ که یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی جهان است و پیش از این رویشگاه آن فقط در داماش عمارلوی رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان گزارش شده بود، اکنون در سایر مناطق استان نیز رویت شده است. سال گذشته بود که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از مشاهده سوسن چلچراغ در ارتفاع کهنه ماسوله این شهرستان خبر داده بود.

همزمان با نزدیک شدن به فصل گل دهی این گونه نادر در اواسط خرداد، اداره محیطزیست املش از رویشگاه جدید گل سوسن چلچراغ در ارتفاعات این شهرستان خبر داد.

«محمدرضا روشنی» رییس اداره حفاظت محیط زیست املش گفت: در پایش میدانی محیط بانان و یکی از همیاران این شهرستان در ارتفاع یک هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا، نزدیک به ۲۰۰ شاخه گل سوسن چلچراغ در محدوده‌ای به وسعت ۲ هکتار شناسایی و ثبت شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تعداد بیشتری از این گل در پیرامون این منطقه وجود داشته باشد و به همین منظور جستجوی دقیق‌تر در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست املش قرار گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست املش ادامه داد: مکان رویش این گونه، در شیب ۷۰ درصدی با بستری صخره‌ای در کنار درختانی نظیر ممرز، راش، نمدار، پلت (شیر دار)، بلوط، کپ، جلی، گیلاس وحشی و گیاهان علفی گلپر و شقایق قرار دارد.

گفتنی است سوسن چلچراغ در سال۱۳۵۵ توسط لدربوری در داماش عمارلوی رودبار شناسایی و به شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی – ملی گیلان ثبت شد. پیش از این رویشگاه اصلی این گونه در داماش رودبار، تالش، اشکوارات رودسر و استان اردبیل گزارش شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.