معادن گیلان درسایه بی توجهی مسوولان

0 360

چندی پیش بود که برخی از نمایندگان استان و معاون امورعمرانی استان، کمبود مصالح ساختمانی را علت کندی اجرای پروژهای مهم گیلان عنوان کرده بودند پروژه های ملی که عمدتا در حوزه ساخت راه های ارتباطی استان هستند.

امروز«اسلان زارع » استاندار گیلان با اشاره به اینکه نسبت به بهره برداری از معادن برنامه ریزی خوبی نشده تاکید کرد: برای تکمیل پروژه های عمرانی و ایجاد ظرفیت های اشتغال از ظرفیت معادن استان به خوبی استفاده نشده است.

وی افزود: تعرض و خسارات ناشی از معدن کاری به سایر تاسیسات و شبکه‌های زیرساختی همچون شبکه‌های انتقال انرژی موجب تحمیل هزینه‌های بسیار شده است . از سوی  دیگر به دلیل اجرای فعالیت های عمرانی مهم دراستان از جمله تکمیل خط آهن رشت-بندرکاسپین-آستارا، نیازمند بهره برداری از منابع معدنی هستیم، اما در این میان لازم است تعادل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی به خسارت های ناشی از سیل درسال های اخیر گفت: مهمترین دلیل بروز این خسارت ها و آسیب ها، برداشت بی رویه و غیراصولی از بستر رودخانه است .

زارع، سرمایه گذاری جدید درحوزه فرآوری مواد معدنی را فرصتی مطلوب درجهت توسعه اقتصاد و اشتغال استان دانست و تاکید کرد: لازم است فرآوری مواد معدنی در استان بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد و فعالیت های این حوزه تنها در بخش خام فروشی نباشد.

استاندارگیلان با گلایه  ازروند کند استعلامات حوزه سرمایه گذاری گفت: ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیازمند هم افزایی همه دستگاه های اجرایی و تلاش جمعی برای حل مشکلات حوزه سرمایه گذاری دانست.

درهمین رابطه «فرهاد دلق پوش » رئیس سازمان صمت گیلان نیز پیشتر گفته بود: عدم همکاری مناسب و بخشی نگری برخی دستگاه ها و ارگانها صرفا با تکیه بر ضوابط خودشان، مانع بسیاری از فعالیت های معدنی و عمرانی دراستان گیلان شده است. وی خواستار بازنگری درمصوبه ممنوعیت صدور پروانه برای معادن جدید در سه استان شمالی کشور شد و افزود: بسیاری از نیازهای پروژه های عمرانی و آبادانی استان وابسته به فعالیت معادن و صدور مجوزهای جدید است که با این مصوبه محدودیت زیادی برای بهره مندی از معادن استان ایجاد شده است.

وی افزود: موضوع بازگردانی معادن نیمه فعال وغیرفعال به عرصه تولید و اشتغال از برنامه های سازمان است که دیگر ارگان های مرتبط نیز به صورت شفاف به وظایف خود عمل کنند.

این مسئول به چشم انداز ترسیم شده مواد معدنی دربستر قانون اشاره کرد و گفت: اگر تعامل سازنده باشد و موانع سرمایه گذاری در بخش معدنی رفع شود سرمایه گذار خود به خود استقبال خواهد کرد . در حال حاضر ۱۱۶ کیلومتر مساحت معدنی اکتشاف شده داریم و از ۲۲ زون معدنی انتخاب شده در سطح کشور ۳ زون متعلق به گیلان است که می تواند فرصت مناسبی برای استان باشد.

گفتنی است از مجموع ۱۰ هزار معدن ایران تعداد چهار هزار معدن غیر فعال است و از مجموع باقیمانده تعداد ۵۰۰ معدن بزرگ مقیاس محسوب می شوند و بقیه کوچک و متوسط محسوب می شوند. ایران سالیانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن کشور استخراج می کند که افزون بر ۶۰ تا ۶۵ درصد آن مصالح ساختمانی است . ۱۱۲ معدن با برآورد ذخائر بیش از ۱۳۲ میلیارد تن در گیلان فعال هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.