منابع مالی نهضت ملی مسکن تزریق نمی‌شود

گلایه پیمانکار مسکن ملی از ستاد اجرایی فرمان امام؛

0 124

طرح نهضت ملی مسکن که از سال ۱۳۹۸ در کشور کلید خورد بعد از گذشت ۴ سال در گیلان به کندی پیش می‌رود و در حالیکه در بسیاری از مناطق کشور این پروژه نهایی و به متقاضیان تحویل شده است، پیشرفت فیزیکی این طرح در استان کمتر از ۳۰ درصد اعلام شده است.

با این وجود روز گذشته پیمانکار یکی از پروژه‌های این طرح در رشت زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام، با اشاره به توقف پروژه مسکن ملی رشت، گفت: تاکنون فقط ۶۰ درصد از هزینه اقدامات انجام شده از سوی این ستاد به پیمانکار اجرایی پرداخت شده و کارگران و پرسنل پروژه ماه هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

«محمود اخوان» با اشاره به بالا بودن هزینه‌های اجرای پروژه، به عدم آزاد سازی وام بانکی واحدهای این طرح توسط بانک‌ها اشاره کرد وگفت: پروژه هم اکنون برای ادامه کار و تسریع در پیشرفت فیزیکی با مشکل مالی مواجه است. این درحالیست که به رغم وعده مدیرکل مسکن و شهرسازی گیلان برای آزادسازی وام پروژه این موضوع هم همچنان محقق نشده است.

در حالیکه پیمانکار پروژه نهضت ملی مسکن ازتوقف اجرای طرح خبر داد؛ «بهمن بابایی» معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رد این ادعا به مرور گفت: به دلیل اینکه از اسفند تا پایان فروردین ماه، عملا بارنامه‌های حمل صادر نشدند ما قادر به دریافت به موقع مصالح مورد نیاز از جمله میله‌گرد برای پروژه نشدیم و طرح به این علت حدود دو ماه متوقف ماند و این به معنی توقف پروژه به علت کمبود منابع مالی و مطالبات پیمانکار نیست.

بابایی تأکید کرد: از هفته جاری با تزریق میله‌گرد به پروژه که بارنامه‌های آنها صادر شده است کار ادامه پیدا می‌کند.

 معاون مسکن بنیاد مسکن گیلان نیز تصریح کرد: علیرغم آورده‌های مالی متقاضیان، بانک‌های عامل از اجرای تعهدات به موقع در تزریق منابع پروژه خود داری می‌کنند که این موضوع فشار مضاعفی بروی متقاضیان وارد کرده است.

 لازم به ذکر است: یکی از مهمترین دلایل کندی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در گیلان کمبود زمین اعلام شده است. ماه گذشته استاندار گیلان از منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی و ذیربط در استان خواست نسبت به معرفی اراضی بلااستفاده خود برای تامین زمین مورد نیاز طرح اقدام کنند.

 تعداد واحدهای ابلاغی استان در طرح نهضت ملی مسکن تعداد ۱۳۰ هزار و ۶۶ واحد است که در حال حاضر ۳۱ هزار و ۱۱۸ واحد در دست اجرا قرار دارد..از ۱۱۵ هزار متقاضی مؤثر در گیلان نیز ۲۷ هزار و ۶۵۰ نفر حائز چهار شرط تخصیص پروژه نهضت ملی شناخته شده‌اند.

تاکنون ۱۸۱ هکتار زمین برای ساخت واحدهای این پروژه در گیلان اختصاص یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.