موریانه‌ای که به جان سی‌دشت افتاده است

سایه سنگین زمین‌خواری و تصرفات غیرمجاز درمراتع گیلان؛

0 169

شواهد نشان می‌دهد؛ زمین‌خواری و تصرفات غیرمجاز در ییلاق سی‌دشت رودبار به اوج خود رسیده و همچون موریانه‌ای به جان طبیعت بکر این روستا افتاده است. سوالی که باید از مسؤولان ذیربط پرسید این است که دقیقا چه اقدامی برای نجات سی‌دشت انجام داده‌اند و سکوتشان در این مورد به چه معناست؟

سی‌دشت، ییلاقی در ارتفاع ۱,۰۰۸ متری در دامنه قله درفک، روستایی که از مناطق دیدنی رودبار محسوب می‌شود که با عبور از رستم‌آباد، توتکابن، پره‌سر، دفراز، پلنگ‌دره و روستای رشی می‌توان به آن رسید. دست درازی به طبیعت، تعرضات قانونی و غیرقانونی و پایبند نبودن به محیط زیست بکر که در لابه لای ابر و مه جا خوش کرده است، حال و آینده سی‌دشت را مانند هر نقطه دیگر از گیلان و محیط زیست آسیب دیده ایران در معرض خطرات جدی قرار داده است.

روستای سی‌دشت در دو سه سال گذشته به دلیل دشت گل‌های بابونه و غار تاریخی دربند رشی معروف شده است‌. طبق شواهد عینی که «روزبه خلیق معینی» راهنمای گردشگری و پژوهشگر گیلان‌شناسی درباره آن توضیح داد: زمین‌خواری و تصرفات غیرمجاز در این روستای تفریحی و توریستی بسیار شایع شده است.

بررسی تصاویر پنج سال گذشته نشان می‌دهد که دشت وسیعی که سال‌ها مورد استفاده عموم بود در قطعات مختلف فنس کشی شده و در آن سازه‌هایی مانند گلخانه، کلبه سوئیسی و پرورش شتر مرغ راه‌اندازی شده است.

این پژوهشگر گیلان‌شناسی در این باره افزود: با وجود ورود سیل گردشگران در فصل بهار و پاییز به منطقه و تردد زیاد از رشت، رودبار،منجیل،رستم آباد، قزوین، دیلمان و سیاهکل به منطقه سی‌دشت، آگاهی از تخلفاتی مانند زمین‌خواری یا تصرفات غیرمجاز کار سختی به نظر نمی‌رسد. اما با وجود نصب تابلو در ورودی دشت سی‌دشت با عنوان طرح مرز حائل (محصورسازی و جلوگیری از تصرفات و تجاوزات عرصه‌های منابع ملی جنگل و مرتع) در کمتر از پنجاه متری تابلوی مذکور اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است.

به گفته روزبه خلیق معینی بررسی تصاویر پنج سال گذشته نشان می‌دهد که دشت وسیعی که سال‌ها مورد استفاده عموم بود ضمن اینکه در قطعات مختلف فنس کشی شده در آن سازه‌هایی مانند گلخانه، کلبه سوئیسی و پرورش شتر مرغ هم راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: بدلیل کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی و طمع زمین‌خواران متأسفانه از تشکیل پرونده تا قلع و قمع آثار متصرفه بوجود آمده زمان زیادی طول می‌کشد و این یعنی زنگ خطر برای سی‌دشت به صدا درآمده و زمان زیادی برای جلوگیری از رشد تخلفات و نجات طبیعت بکر  این ‌دشت باقی نمانده است.

این درحالیست که «مهدی رحیمی» سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رودبار به مرور تصریح کرد: سی‌دشت جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست گیلان به شمار می‌رود که تحت نظارت و پایش این اداره قرار دارد.

 از سوی دیگر اداره منابع طبیعی رودبار با تأیید مشکل کمبود نیرو اعلام کرد؛ نیروهای منابع طبیعی برای جبران این نقطه ضعف، از همه توان خود برای انجام ماموریت‌های محوله استفاده کرده‌اند و حتی ساعات کاری خود را افزایش داده‌اند.

به گفته مهدی رحیمی، این اداره کل به شدت به این موضوعات و تخلفات ورود کرده و در حال تشکیل پرونده است، حتی برای پیشبرد اقدامات خود استعلامات زیادی هم از محیط زیست رودباردر مورد اراضی ملی و مستثنیات اخذ شده است.

با توجه به اینکه سی‌دشت جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست استان قرار دارد از سرپرست اداره محیط زیست رودبار در خصوص تخلفات رخ داده در این منطقه جویا شدیم. به رغم ارسال سوالات و هماهنگی های انجام شده با این اداره، متاسفانه این پاسخ سوالات مرور داده نشد.

با این حال پرسش‌های فراوان و نکات مبهمی در مورد نحوه واکنش حفاظت محیط زیست نسبت به قضیه زمین‌خواری و تصرفات غیرمجاز در سی‌دشت وجود دارد که علی رقم پیگیری‌ها بدون پاسخ مانده است تا همچنان شک و تردیدها در خصوص برخورد با تخلفات در این روستای تفریحی و توریستی به قوت خود باقی بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.