«سی‌و یکمین شب اجرای مده‌آ» در شهر مه‌آلود

نمایشی از گروه تئاتر فرهنگ بندرانزلی؛

0 191

«سی‌ویکمین شب اجرای مده‌آ» از پنجمین روز اردیبهشت‌ماه در بندرانزلی چشم‌ها را به ضیافت تماشا می‌خواند. این نمایش به همت گروه تئاتر فرهنگ و کارگردانی و نویسندگی «محمد رضا حسین‌زاده» آماده‌ی اجرا شده است.

 حسین‌زاده در گفت‌وگو با مرور اظهارکرد:«سی‌ویکمین شب اجرای مده‌آ» برگرفته از نمایشنامه‌ی«مده‌آ» نوشته‌ی «اوریپید» نمایشنامه‌نویس کلاسیک یونان باستان است. آثار کلاسیک جهان دارای چنان ظرفیت، جانمایه و ساختار غنی و گستره‌ای هستند که نویسندگان بسیاری با دستمایه قراردادن مفاهیم اصلی این‌گونه آثار و وفاداری به خالق اثر توانسته‌اند با نگرشی نو به خلق آثاری مدرن دست زنند.

 وی افزود: در واقع نمایش«سی‌و یکمین شب اجرای مده‌آ» تطبیقی از «مده‌آ»ی اوریپید است که به بیان احوالات و آشفتگی‌های روحی و روانیِ یک زن نامتعارف و خیانت‌دیده می‌پردازد. پیرنگ نمایشنامه بر اعمال مده‌آ در زمانی که جیسون او را برای وصلت با با شاهزاده‌ی یونانی به نیت رسیدن به تاج و تخت ترک می‌کند، متمرکز است. نمایش با مده‌آی اوریپید شروع می‌شود اما با بداهه‌پردازی شخصیت‌ها پیش می‌رود و آرام آرام مسیر متفاوتی را طی می‌کند و پایان جدیدی را رقم می‌زند.

این پیشکسوت تئاتر گیلان یادآور شد: دغدغه‌ی پرداختن به این موضوع و نگارش نمایشنامه‌ی «سی و یکمین شب…» در سال ۱۴۰۱ آغاز شد‌ و دلیل اصلی آن نزدیکیِ مسایل موجود در زمانه‌ی ما با وضعیت اثر اقتباسی بود. متن نمایش بعد از چندین مرحله بازنویسی سرانجام در مرداد ۱۴۰۲به نسخه‌ی نهایی رسید و برای اجرای صحنه آماده شد. بدین ترتیب پس از مرحله‌ی انتخاب بازیگر و تیم اجرایی، جلسات دورخوانی شکل گرفت و فرایند تمرین آغاز شد.

هزینه‌های بسیار وانتظارات دوستان

حسین‌زاده با بیان این که برای این کار، طی ۹ ماه، حدود چهارصد ساعت تمرین صورت گرفته، گفت: با توجه به وضعیت موجود و تورم بالای بازار فقط دو قلم از کل هزینه‌ها یعنی خرید پارچه و دوخت لباس و ساخت دکور از مرز ۲۵ میلیون تومان گذشته است، حالا بر این میزان، هزینه‌ی تبلیغات و تغذیه و سیستم صوتی و جدیدا هم هزینه‌ی کرایه سالن را اضافه‌ کنید؛ تصور کنید برای اجرای یک تئاتر حدود ۵۰ میلیون خرج شود و تازه اگر در شهرستانی مثل بندرانزلی همین‌اندازه فروش داشته باشید که البته هرگز این اتفاق نمی‌افتد و یک ریال هم نمی‌ماند که به عنوان حق‌الزحمه‌ی ۹ ماه تلاش و کرایه‌ی رفت و آمد به تمرین را به بازیگر بپردازیم. در این میان بعضی دوستان، فامیل و شهروندان برای هرچیزی حاضرند هزینه کنند، اما به تئاتر که می‌رسند انتظار دعوتنامه دارند و فکر می‌کنند تئاتری‌جماعت زندگی جسمانی و خانوادگی ندارد و در آسمان‌ها سیر می‌کنند. البته باید گفت، این عادت از زمانی مرسوم شد که تاترها نهادی و دولتی بودند .

 این در حالی است که اینک تمام گروه‌های تئاتر آزاد هستند و خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و دولت نه تنها حمایتی ندارد، بلکه هزینه‌های مترتب بر خود، مانند سالن نمایش را نیز از گروه می‌گیرد .بنابراین تنها عاملی که می‌تواند ما را از گرداب ورشکستگی نجات دهد و یا انگیزه‌ای برای کار بعدی باشد، حضور شهروندان عزیز با عنوان تماشاگر و خریداری بلیت است.

گفتنی ا‌ست؛ عباس پیشگاه بحری، علیرضا غاروریانی، زهرا میری، لیدا نورنیا، لیلا دانش، سالار بلانش، سهیل خداخواه و مریم کردی‌زاد نقش‌آفرینان و فرهاد رحمان‌زاده، طاهره معصومی، هلیا رهنین، نرجس جعفری، فرزانه بیگناه مقدم، سمیرا عزیزی، فاطمه سیف‌پور، همایون علیزاده، سهیل خداخواه و نسرین گذرآبادی ازعوامل اجرایی این نمایش هستند که ۵تا ۱۴ اردیبهشت، ساعت ۱۹.۳۰ در آمفی تئاتر ابراهیم مرادی به نشانی بندرانزلی،غازیان، میدان مالا، خیابان معلم، ساختمان اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه می‌رود.

لازم به ذکر است که اجرای روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، ساعت ۱۶.۳۰ است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.