موزه فناوری ابریشم در کارخانه ابریشم کشی لاهیجان

0 597

لنگرود و لاهیجان از جمله قطبهای تولید ابریشم در دوران رونق نوغانداری گیلان بشمار می‌روند. درحالیکه همچنان ۵۰ درصد سهم تولید پیله‌تر در کشور متعلق به گیلان است اما سالهاست تولید ابریشم در این استان رو به افول رفته و علاوه بر تعطیلی کارخانه صنایع تبدیلی ابریشم درصومعه سرا، ساختمان اداره‌ی نوغانداری لنگرود و کارخانه‌ی تولید ابریشم لاهیجان نیز به شدت فرسوده و نیازمند مرمت و احیا هستند. درعین حال امروز معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی گیلان از تبدیل ساختمان کارخانه نوغان کشی لاهیجان به موزه‌ی فناوری ابریشم خبر داد.

«ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی استان در گفت وگو با مرور با اشاره به قدمت ۱۲۰ ساله کارخانه‌ی نوغان کشی لاهیجان و نصب دستگاه‌های قدیمی ابریشم کشی در آن افزود: در حال مستند سازی نحوه فراوری پیله ابریشم و مرمت دستگاه‌ها هستیم و در جلسه‌ای که روز گذشته در شهرداری لاهیجان با حضور معاونت عمرانی استان، مسؤولان جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد این بنا بعد از مرمت به موزه فناوری ابریشم تبدیل شود. تاکنون از سوی شهرداری لاهیجان، ۳۵۰ میلیون تومان برای مرمت بنا هزینه شده است.

وی تأکید کرد: دستگاه‌ها و اشیا مربوط به ابریشم کشی و اسناد معاملات دراین موزه به نمایش گذاشته می‌شود و مقرر شده در ایام نوروز برای بازدید علاقه مندان بازگشایی شود.

جهانی همچنین درخصوص ایجاد موزه‌ی ملی تاریخ ابریشم در لنگرود اضافه کرد: میراث فرهنگی آمادگی دارد با همکاری شهرداری و مرکز توسعه نوغانداری کشور، ساختمان ابریشمی لنگرود را به موزه ملی تاریخ ابریشم تبدیل کند.

گفتنی است ساختمان قدیمی اداره نوغان لنگرود با توجه به سابقه این شهر در پرورش ابریشم و تولید نوغان، هنوز به ثبت ملی میراث فرهنگی کشور نرسیده است.

۹ هزار و ۹۲ خانوار در گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند. در پاییز امسال افزون بر یک تن پیله‌ تر ابریشم پاییزه در این استان برداشت شده است. در حال حاضر از مجموع تعداد پنج واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم کشور، تعداد چهار واحد در استان گیلان استقرار دارد که به دلیل مشکلات مالی، عدم‌حمایت مناسب و از بین رفتن باغات توت، سه واحد بزرگ از مجموع چهار واحد آن تعطیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.