طرح هادی مهاجرت روستاییان را شدت می بخشد

0 332

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح هادی در روستاهای گیلان را عامل اصلی مهاجرت روستاییان  به شهرها  اعلام کرد.

«حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد صفری» به فارس گفت: اجرای طرح هادی به شیوه فعلی، موجب کاهش جمعیت و مهاجرت از روستا شده است.

نماینده رودسر با اشاره به وضعیت اجرای طرح هادی روستایی دراستان گیلان، ادامه داد: طرح هادی فعلی نیازمند اصلاح است و بنیاد مسکن باید به اعتراض مردم در این خصوص رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه منابع مالی طرح هادی باید مشخص شود، گفت: کمیسیون عمران مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای بنیاد مسکن در نظر گرفته که باید منابع مالی برای طرح هادی دیده شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و باید اصلاح شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای فشرده طرح هادی در روستاهای گیلان، خاطرنشان کرد: شهرهای شمالی به جهت پراکندگی روستاها وضعیت متفاوتی با سایر نقاط کشور دارند و این پراکندگی باعث می‌شود که نیازمند دستورالعمل‌های ویژه از دستگاه‌های مرتبط باشیم تا موجب توسعه روستاها شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه اجرای طرح هادی در گیلان مثمر ثمر نبوده، گفت: اجرای طرح هادی در حال حاضر باعث کاهش جمعیت و مهاجرت از روستاها می‌شود.

درهمین رابطه پیشتر«جبار کوچکی نژاد» نماینده‌ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفته بود طرح هادی به خوبی در استان اجرایی نمی شود. وی با بیان اینکه در مسیر حفظ روستاها و ممانعت از ویلاسازی در اراضی کشاورزی به اندازه کافی قوانین و ضوابط وجود دارد گفت: اعتبارات مورد نیاز طرح‌های هادی روستایی زیاد نیست. در حال حاضر موضوعی که به شدت روستانشینان گیلانی را نگران کرده و مشکلات زیادی ایجاد کرده  بازبینی طرح‌های هادی است.

گفتنی است گیلان ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری و ۱۱۹ هزار هکتار اراضی باغی و بیش ار ۲۵۰۰ روستای بالای بیست خانوار دارد که براساس آمارهای بنیاد مسکن گیلان بیش از ۲ هزار روستا دارای طرح هادی هستند. براساس همین آمارها تا کنون طرح هادی بالغ بر ۵۳۰ روستا بازنگری و بیش از ۵۸ هزار هکتار اراضی از طرح هادی منتزع شده و به چرخه کشاورزی بازگشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.