موفقیت اولیه محققان گیلانی برای طراحی واکسن کرونا

0 518

دانشیار ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از طراحی و تولید یک کاندید واکسن علیه ویروس کرونا و دستیابی راه جدیدی در خصوص پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ توسط محققان گیلانی خبر داد.

«رضا جعفری شکیب» دانشیار ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: طراحی، و تخلیص واکسن جدید چند اپیتوپی علیه کووید  ۱۹ و ارزیابی پاسخ ایمنی آن در موش BALB/c موفقیت آمیز بوده  است. این طرح تحقیقاتی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در این بررسی، مطالعه‌ی مدل کامپیوتری دقیق و جامعی بر روی سه پروتئین مهم ویروس کرونا به نام های پروتئین نوکلئوکپسید (Nucleocapsid)پروتئین پوشش ویروس (Envelope) و پروتئین اتصالی ویروس (Spike) انجام شد. با توجه به اینکه هم پاسخ ایمنی هومورال و هم سلولی در حذف موثر عوامل عفونی نقش بسزا و مکملی دارند، بخش هایی از این سه پروتئین که دارای بیشترین نواحی قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T و B بودند، به عنوان کاندید واکسن انتخاب شدند.

دانشیار ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابراز امیدواری کرد در آینده‌ی نزدیک با تولید این پروتئین نوترکیب و انجام تست های تاییدی تکمیلی، گام جدید در جهت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ برداشته شود.

گفتنی است پیشتر «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در گیلان از عرضه‌ی ۶ نوع واکسن انسانی توسط شرکت های دانش بنیان در کشور خبرداد و گفت: در زمینه‌ی تولید واکسن کرونا ۶ قرارداد فعال منعقد شده که سه مورد آن در پژوهشگاه ها و سه قرارداد هم با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.