نظام آماری شاخص توسعه یافتگی گیلان

0 392

« ارسلان زارع» استاندار گیلان درهمایش روز ملی آمار گفت: برای رسیدن به توسعه سیاسی و فرهنگی نیازمند داشتن آمارهای صحیح و درست هستیم. نظام آماری و بانک اطلاعاتی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی است.

زارع با بیان اینکه داشتن آمار و اطلاعات درست سبب تغییر سمت و سوی زندگی بشر و جامعه می شود افزود: وجود آمار دقیق و به‌روز رکن اصلی برنامه‌ریزی برای توسعه جوامع است. وجود برنامه‌ریزی در کشورهای در حال توسعه بسیار حائز اهمیت بوده و از اولویت‌های زندگی اجتماعی است زیرا توسعه بدون برنامه‌ریزی و برنامه ریزی بدون آمار نتیجه موفقی در پی نخواهد داشت.

وی گفت: شاخص بانک اطلاعاتی و آمار بدون داشتن آمار صحیح دقیق و به‌روز، برنامه ریزی برای توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امکانپذیر نخواهد بود.

زارع با بیان اینکه مسئولان باید به موضوع آمار نگاه ویژه و دقیقی داشته باشند لذا نیازمند همکاری همه جانبه در زمینه احصای آمار از سوی همه دستگاه‌ها هستیم، افزود: دستگاه‌های نیز می توانند برای برنامه‌ریزی بهتر در راستای توسعه از آمارهای به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

در روزهای گذشته نیز « کیوان محمدی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان  گفته بود: مدرن سازی نظام آماری نیازمند همگرایی، هماهنگی و همگامی همه دستگاه‌ها است و در صورت نادیده گرفتن آن رسیدن به هدف با مشکل مواجه می شود.

وی با برشمردن آسیب‌ های آمارهای غلط افزود: داشتن آمارهای دقیق به ایجاد یک وضعیت متعادل در سطح جامعه کمک خواهد کرد.

محمدی گفت: متاسفانه هنوز افکارعمومی جامعه آمار را به عنوان یک تخصص نپذیرفته اند برای تغییر این نگرش نیازمند اعتمادسازی و فرهنگ سازی در سطح جامعه هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.