تمهیدات مقابله با کم آبی در صومعه سرا

نماینده مجلس صومعه سرا خبر داد:

0 413

شهرستان صومعه‌ سرا در گیلان با ۲۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، سهم بسزایی در تولید برنج کشور دارد. درحالیکه آب مورد نیاز ۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان از سد سفیدرود تأمین می‌شود اما همه ساله اراضی شالیزاری آن، در فصول کاشت و داشت برنج با تنش آبی مواجه می‌شوند. پیشتر احمد پادیاب، مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا در گفتگو با مرور، این مشکل را ناشی از قرار گیری شهرستان در انتهای حوزه آبریز سد سفید رود و نوبت دهی آب زراعی عنوان کرده بود.

پادیاب گفته بود: ورودی آب سد سپیدرود با حجم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب و دِبی ۳۲ مترمکعب در ثانیه است. این مقدار آب تنها توان آبیاری ۳۵ هزار هکتار زمین زراعی را دارد. درحالیکه اراضی در مسیر آبیاری که شامل (شفت، فومن، صومعه‌سرا، ماسال و بخشی از رضوانشهر) است، ۶۰ هزار هکتار است.

وی افزود: از ۲۵ هزار هکتار ۱۵ هزارهکتار آبیاری نرمال و بدون مشکل دارند و ۱۰ هزار هکتار دیگر از طریق (پمپاژ، رودخانه، آب ‌بندان و زمین‌هایی که درحاشیه‌ی تالاب آبیاری) می‌شوند. تخریب سردهنه رودخانه‌ها، کانال‌های بتنی و بهینه عمل نکردن پمپاژهای برخی مناطق روستایی در فصل گرم موجب دیر رسیدن آب به مزارع و آسیب به شالی و در برخی مواقع سوخت محصول می‌شود.

در همین رابطه «محمد کاظم دلخوش» نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی به مرور گفت: سد منجیل در واقع دو سوم آبرسانی به مزراع استان را پوشش می‌دهد. در سالهای اخیر انباشت رسوبات موجود در سد، میزان آبرسانی از آن به رودخانه سفید رود را کاهش داده است.

وی افزود: حدود ۲۰۰ سد و سدچه بروی رودخانه قزل اوزن احداث شده و با توجه به اینکه این رودخانه یکی از حوزه‌های مهم آبریزسد سفید رود به همراه رودخانه‌ی شاهرود است، از میزان آبدهی آنها به شدت کاسته شده است.

این نماینده مجلس با تأکید به اینکه آب سد منجیل برای آبیاری زراعی استان کفایت نمی‌کند افزود: طی جلساتی که در ستاد مدیریت بحران با حضور دکتر نوبخت داشتیم درخواستهایی از جمله خرید بیل‌های دکل بلند برای ایجاد شیب منفی به رودخانه‌ها، خرید پمپ‌های آب، تبدیل پمپاژ‌های دیزلی به برقی، لایروبی استخر‌ها و آب بندان‌ها و نوبت بندی آب را داشتیم.

 همچنین تقاضا کردیم از تخریب کانالهای بالادست جلوگیری شود تا حقوق مزارع پایین دست کشاورزی رعایت شود. از همین الان نیزاز آب منطقه‌ای استان درخواست شد سرریز آب سد سفید رود را به کشاورزان استان اختصاص دهد.

گفتنی است هفته گذشته آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۶۹ درصدی ورودی آب به مخزن سد سفیدرود خبر داده بود.

«محمدجواد خانی‌پور» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در جلسه کمیته منابع و مصارف استان با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها درنیمه اول سال آبی جاری نسبت به بلند مدت در گیلان گفت: در حال حاضر در مخزن سد سفیدرود یک میلیارد و ۷۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

وی افزود: دبی ورودی آب به سد سفیدرود در حال حاضر ۹۱ متر مکعب در ثانیه و دبی خروجی نیز ۹۶ متر مکعب در ثانیه و این در حالیست که همین میزان دبی ورودی در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۳ متر مکعب در ثانیه بوده است که نشان دهنده کاهش ۶۹ درصدی میزان ورودی آب سد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.