وجود ۲ هزار بافت ناکارآمد در رشت

0 345

رشت با داشتن ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده شهری ، بیشترین  بافت فرسوده را در میان ۵۲ شهر گیلان دارد. این آماری است که پیشتراز سوی مدیر کل راه وشهرسازی استان اعلام شده بود اما امروز اعلام شد این شهر بیش از ۲ هزار بافت ناکارآمد شهری را در خود جای داده است.

اجرای باز آفرینی شهری  در محلات قدیمی و بافت های فرسوده رشت  که از پیشینه تاریخی و فرهنگی برخوردارند در ارایه خدمات متوازن رفاهی ،بهداشتی و ورزشی به همه مناطق شهری نقش مهمی  دارد. اختصاص  ۴۰۰ میلیارد تومان  تسهیلات از سوی دولت برای اجرای ۵۸ طرح باز آفرینی در محلات قدیمی شهرهای رشت، آستانه ‌اشرفیه، لنگرود، لاهیجان و بندر انزلی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده در این خصوص بوده است.

در همین رابطه « مرتضی یوسفیان» سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان از شناسایی ۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان خبر داد.

وی افزود: اکنون از ۵۲ شهر دارای بافت ناکارآمد شهری؛ ۲۷ شهر دارای بافت ناکارآمد مصوب است. مابقی نیز در شرف تهیه و ارائه جهت تصویب است که  برای رفع مشکلات موجود در این مناطق و احیاء و بازسازی محلات مورد نظر ورود تمامی دستگاههای عضو ستاد بویژه دستگاههای خدمات رسان و شهرداری ها در این مقوله  بسیار مهم است. یوسفیان گفت: بازآفرینی شهری رویکردی جدید در نوسازی بافت های فرسوده است و ارتقای  کیفیت زندگی در شهرها را بدنبال دارد.

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی گیلان گفت: در حال حاضر رشت با  دو هزار هکتار بیشترین بافت ناکارآمد شهری را در بین ۵۲ شهر استان دارد.

یوسفیان  با بیان اینکه محله های بافت فرسوده دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند گفت:  این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و از سوی دیگر به  دلیل  فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی ، امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن ، مشکلات رو بنایی و زیر ساختی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.