پشت مرز ماندن کامیونهای تجار در مرز گیلان

بسته شدن مرز زمینی گیلان از سوی کشورهای همسایه

0 406

روز گذشته اعلام شد کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه و ارمنستان مبادی مرزی خود را جهت حفظ سلامت شهروندان خود و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بروی مسافرین و ورود کالاهای صادراتی از سوی ایران تا اطلاع ثانوی مسدود کرده اند.

این درحالیست که در ماههای اخیر ایران روابط تجاری خود را از طریق عضویت در معاهده اوراسیا گسترش داده و گیلان بعنوان دبیر خانه اوراسیا در کشور نقش مهمی در روابط تجاری و ترانزیت کالا از طریق مرز زمینی آستارا و گمرک انزلی ایفا می‌کند. اما شنیده ها از پشت مرز ماندن تعداد زیادی از تریلی های حمل کالا بعد از بسته شدن مرزهای زمینی به خصوص در گیلان  خبر می‌دهند.

خبری که به گفته‌ی « هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی گیلان نیزتایید شد.

تیزهوش تابان به مرورگفت: هنوز جزییات به روشنی مشخص نیست ومعلوم نیست چه تعداد کامیون پشت مرز زمینی گیلان مانده اند و  تا ۴۸ ساعت آینده تکلیف ترانزیت های صادراتی استان مشخص می‌شود.

وی از بیان جزییات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

در خصوص وضعیت ترانزیت کالا از طریق مرز دریایی ، «حمید رضا آبایی » مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز به مرور گفت: خوشبختانه در مرزهای دریایی با کشورهای همسایه دریای خزر مشکلی به وجود نیامده و هم اکنون حمل و نقل کالا و کانتینرها از گمرک بندر انزلی در جریان است و تا این لحظه مشکلی برای ورود خروج کالا از طریق مرزهای دریایی استان نداشتیم.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی از طریق مرز دریایی  گیلان به کشورهای عضو اوراسیا محصولات کشاورزی است و کالاهای وارد شده نیز مصالح ساختمانی ، غلات و چوب  است.

وی گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری از گمرکات دریایی گیلان ، ۹۶۰  هزارتن  صادرات و واردات کالا صورت گرفته که از این مقدار ۷۹۰ هزار تن واردات و ۱۶۰ هزار تن صادرات از کشور بوده  است. از لحاظ رشد عملیات کانتینری  نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشتیم و در جممع در عملکرد صادراتی گیلان شاهد رشد ۱۵ درصدی بودیم.

ابایی تاکید کرد: در بخش واردات غلات به کشور از طریق گمرکات گیلان رشد ۱۸ درصدی  داشتیم.

گفتنی است گیلان در شهرستان  آستارا با جمهوری آذربایجان ۳۸ و نیم کیلومتر مرز زمینی و ۱۸و نیم کیلومترمرز دریایی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.