کشف ۶۰ قبضه انواع سلاح شکاری در گیلان

0 946

«ساسان اکبری‌پور» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت:  هنوز مجوز شکاردرگیلان صادر نشده است. با شکارغیرمجاز پرندگان مهاجر به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه هنوزمجوز شکار پرندگان مهاجر دراستان صادر نشده اما  در ۱۵ روز گذشته بیش از ۶۰ قبضه انواع سلاح شکاری از شکارچیان متخلف در گیلان کشف و ضبط شده است.

اکبری پور تاکید کرد: در راستای جبران خسارات وارده و اجرای احکام صادره توسط شکارچیان متخلف، امسال هیچ پروانه شکاری برای آنان صادر نمی‌شود. از مجموع سلاح‌های شکاری که از شکارچیان متخلف به دست آمد تعداد ۱۰ قبضه از سلاح‌های کشف شده اسلحه‌های بدون هویت و قاچاق است.

وی با اشاره به اینکه تا زمان صدور پروانه هرگونه عرضه، خرید و فروش پرندگان به صورت شکار شده و یا زنده‌گیری شده تخلف زیست محیطی محسوب و قابلیت پیگیری قضایی دارد افزود: زنده‌گیری و خرید و فروش انواع پرندگان شکاری نظیر قو گنگ و فریادکش، باکلان کوچک، انواع حواصیل، پلیکان، درنا و اردک بلوطی ممنوع است.
با شروع فصل زمستا گذرانی و مهاجرت پرندگان به سمت تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده محیط زیست گیلان، صید و شکار این پرندگان توسط شکارچیان مجاز وغیرمجاز نیز آغازشده و ازهم اکنون در بازارهای محلی ،گوشت شکار پرندگان مهاجر خرید و فروش می شود. قو، مرغابی، چنگر، خوتکا، گیلار، پلیکان، عروس غاز از جمله گونه‌های پرندگانی هستند که همه‌ساله به گیلان و به تالاب بین‌المللی انزلی، پارک ملی بوجاق کیاشهر، سلکه صومعه‌سرا ، منطقه حفاظت شده سیادرویشان و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه لاهیجان مهاجرت می‌کنند.

پیشتر نیز از سوی سازمان محیط زیست استان، آیین نامه شکار و صید  شامل صدور پروانه انتفاعی شکار به روش کومه و هکش و روزهای مجاز شکار تنها برای افراد بومی که از این طریق امرار معاش می کنند، اعلم شده بود.

طبق آیین نامه صدور پروانه انتفاعی بهره برداری از آب بندان ها صرفا برای جوامع محلی که جنبه معیشت دارند قید شده بود که شکارچیان دارای پروانه مجازند در هر بار شکار ۱۰ قطعه فقط در روزهای پنجشنبه و چهار شنبه شکار داشته باشند. همچنین فصل مجاز شکار تا پایان بهمن ماه سال جاری تعیین شده و شکارچیان صرفا مجاز به زنده گیری سهره با تور بوده و استفاده از سایر ادوات زنده گیری و روش ها ممنوع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.