کمبود امکانات اطفای حریق در سلانسر رودبار

1 205

شعله های آتش بعد از گذشت چهار روز همچنان جنگلهای شهرستان رودبار را در بر گرفته و تلاشها برای اطفای حریق با وجود وزش باد و صعب العبور بودن منطقه بی نتیجه مانده است. با هر وزش باد گرم بار دیگر به وسعت منطقه آتش سوزی افزوده می‌شود.

«بهرام محمدی» فعال محیطزیست رودبار، وسعت منطقه آتش سوزی را صدها هکتار اعلام کرد و به مرور گفت: از روز گذشته آتش سوزی موجب سوختگی پوشش گیاهی منطقه شمام رودبار شد و با سماجت تمام به منطقه جمشید آباد و اروفین کشیده شده است.

از روز گذشته علیرغم همراهی و حضور فعالانه نیروهای محلی و سازمانهای مردم نهاد با نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در خاموش کردن آتش جنگلهای سخت گذر و صعب العبور سلانسر رودبار، اکنون فعالان زیست محیطی از گسترش آتش به سایر مناطق از جمله ارتفاعات شفت و امام زاده هاشم و نیز نابودی زیستگاه های حیات وحش و گونه های هیرکانی ابراز نگرانی می کنند. سه فعال محیط زیست استان از مشاهدات خود از آتش سوزی سلانسر رودبار به مرور گفتند.

نابودی زیستگاه حیات وحش

«بهرام محمدی» فعال محیطزیست رودبار، وسعت منطقه آتش سوزی را صدها هکتار اعلام کرد و به مرور گفت: از روز گذشته آتش سوزی موجب سوختگی پوشش گیاهی منطقه شمام رودبار شد و با سماجت تمام به منطقه جمشید آباد و اروفین کشیده شده است. این منطقه زیستگاه درختان بلوط، توسکا، راش ، درخت آزاد و برخی دیگر از گیاهان علفی از جمله کرفس است که به طور کامل در حال سوختن است. همچنین زیستگاه حیات وحش منطقه از جمله جوجه تیغی،لاک پشت، کبک ، خروس وحشی، خرگوش و گراز نیز نابود شده است.

این فعال محیط زیست رودبار با اعلام اینکه منطقه مورد حریق در جنگل شمام در حدود ۹۵۷ هکتار برآورد می شود اظهار کرد: حدود ۲۰۰ هکتار در منطقه پشته رستم آباد نیز طعمه حریق شده است.

محمدی با ابراز نگرانی از سرایت آتش سوزی به ارتفاعات اطراف سلانسر از حضور ضعیف و اندک دستگاهها و ارگانهای دولتی برای اطفای حریق در منطقه گله کرد و افزود: در چند روز اخیر شاهد بودیم نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی با دستان خالی و بدون امکانات در منطقه حضور فعالانه دارند اما این اقدامات بدون تجهیزات و همکاری سایر ارگانها کافی نیست. نیروهای یگان حفاظت حتی بنزین برای آتش بر برخوردار نیستند و سه شبانه روز گذشته بدون آب و خوراک کافی در منطقه حضور داشتند. همچنین از روز گذشته گروههای مردم نهاد و کوهنوردان نیز برای کمک ملحق شدند.

محمدی با تاکید به عمدی بودن آتش سوزی اظهار کرد: طی ۲۵ سال گذشته در منطقه شمام و سلانسر حریق نداشتیم اما احتمال اینکه این حریق ها به طور عمدی توسط قاچاقچیان چوب ایجاد شده باشد دور از ذهن نیست.

راشستانهای هیرکانی در میان آتش

«حسین آقایی» کارشناس جنگل و فعال محیط  زیست استان نیز که روز گذشته در منطقه سلانسر حضور داشت به مرور اظهار کرد: وزش باد شدید، موجب تغییر مسیر آتش در مناطق مختلف و نقاظط صعب العبور شده است.

حسین آقایی کارشناس جنگل بیان کرد: با ادامه وزش باد و گسترش آتش در کف جنگل حریق به سمت رشته رود و شفت و امام زاده هاشم و اسکولک کشیده شود. نیروهای یگان حفاظت در تلاشند یال آتش به این نقاط کشیده نشود درغیر این صورت فاجعه رخ می‌دهد.

وی با تاکید به اینکه وزش باد گرم موجب شد شعله های آتش روز گذشته به سمت شرق منطقه در روستای سرک و اطراف چاله سرا کشیده شود افزود: در حال حاضر حریق به روستای پشته در رستم آباد نیز سرایت کرده و متاسفانه با سرعت زیاد و به شکل جزیره ای در حال گسترش است.

این کارشناس جنگل های استان با اشاره به وجود گونه های مختلف هیرکانی در منطقه اضافه کرد: جنگل راشستان بعنوان ارزشمندترین و مهمترین گونه های هیرکانی گیلان در دچار آتش سوزی شده و با توجه به اینکه این جنگل در ارتفاع ۸۰۰ الی ۱۸۰۰ متری منطقه واقع شده از لحاط گونه های جانوری نیز بسیار ارزشمند است .

آقایی به ضعف امکانات و پاسخگو نبودن تجهیزات نیروهای مردمی و یگان حفاظت اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل صعب العبور بودن و شیب زیاد دسترسی نیروها به منطقه حریق دشوار شده است. حتی با حضور بالگرد آب پاش هم عملا تاثیری در خاموش کردن حریق و جلوگیری از گسترش آن نداشت چرا که به دلیل وزش باد شدید، آب به خوبی  روی منطقه در حال حریق پاشیده نمی‌شود. این درحالیست که وجود سرخس های عقابی و برگهای خشک به گسترش آتش دامن می زند.

 آقایی ابراز نگرانی کرد: با ادامه وزش باد و گسترش آتش در کف جنگل حریق به سمت رشته رود و شفت و امام زاده هاشم و اسکولک کشیده شود. نیروهای یگان حفاظت در تلاشند یال آتش به این نقاط کشیده نشود درغیر این صورت فاجعه رخ می‌دهد.

کمک خیرین با تامین بیل و دست کش

«پیمان بازدیدی» مدیرعامل موسسه محیط  زیستی سرزمین ایده آل نیز که از روز گذشته با همراهی اعضای موسسه درمنطقه سلانسر رودبار حضور دارد به مرور بیان کرد: به دلیل وقوع آتش سوزی در دره و نبود راه دسترسی به منطقه حریق، نیروها به سختی در تلاشند تا از گسترش آتش به دیگر نقاط جلوگیری کنند.

پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما با تاکید به عمدی بودن آتش سوزی جنگلهای رودبار افزود: وسعت منطقه آتش سوزی بسیار زیاد است و متاسفانه چند نقطه به طور لکه ای و جزیره ای در حال سوختن هستند. با توجه به وجود درختان بلوط، ممرز و انجیلی که از گونه های شاخص هیرکانی هستند در این آتش طعمه حریق شده اند، قاچاقچیان با استفاده از این فرصت و حضور نیروهای یگان حفاظت در مناطق شعله ور، به انتقال چوب قاچاق جنگل به دیگر نقاط  اقدام می کنند

 وی با تاکید به کمبود امکانات نیروهای مردمی و یگان حفاظت از تامین بیل و دستکش آتش نشانی توسط خیرین خبر داد و افزود: دولت هیچگونه کمکی برای ارسال کمک برای اطفای حریق انجام نداد و نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی هم دست خالی هستند. به دلیل وسعت آتش سوزی  و وزش باد، حضور بالگرد آب باش کمکی برای خاموش کردن آتش نکرد.

بازدیدی نیز با تاکید به عمدی بودن آتش سوزی جنگلهای رودبار افزود: وسعت منطقه آتش سوزی بسیار زیاد است و متاسفانه چند نقطه به طور لکه ای و جزیره ای در حال سوختن هستند. با توجه به وجود درختان بلوط، ممرز و انجیلی که از گونه های شاخص هیرکانی هستند در این آتش طعمه حریق شده اند، قاچاقچیان با استفاده از این فرصت و حضور نیروهای یگان حفاظت در مناطق شعله ور، به انتقال چوب قاچاق جنگل به دیگر نقاط  اقدام می کنند.

لازم به ذکر است؛ آخرین اخبار از منطقه سلانسر رودبار از حضور نیروهای حفاظت از محیط زیست استان در کنار نیروهای حفاظت منابع طبیعی، هلال احمر و افراد محلی برای مهار و کنترل حریق در منطقه حاکی است.

«محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: روز گذشته از بالگرد هلال احمر برای مهار و کنترل حریق با هفت سورتی پرواز استفاده شد،امروز نیروها در محل حاضر هستند. با این وجود آتش‌سوزی هر بار خاموش اما دوباره به دلیل وزش شدید باد گرم شعله‌ور می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.