آغاز فازدوم پروژه بانی جنگل در گیلان

مدیر عامل موسسه سبزکاران خبر داد:

0 2,255

بانی جنگل از جمله پروژه‌های بزرگ مقیاس احیای جنگل است که سال گذشته فاز اول آن توسط موسسه زیست محیطی سبزکاران با هدف خلق یک ارزش مشارکتی مملوس اجتماعی و تلاس برای ایجاد الگوی محلی در مدیریت پایدار جنگلهای هیرکانی گیلان در منطقه لیشک سیاهکل اجرا شد.

در این رابطه «نسیم طواف‌زاده» مدیرعامل موسسه سبزکاران ازعملیات نهال‌کاری دومین سال پروژه بانی جنگل در منطقه لیشک روز سه‌شنبه با مشارکت و حضور سازمان‌های مردم نهاد سراسر گیلان به مرور خبر داد.

«نسیم طواف زاده» افزود: در ادامه کاشت نهال‌های سال گذشته در منطقه با مشارکت افراد حقیقی و حقوقی با وجود آتش‌سوزی شب چله، استوار به احیای جنگل ادامه می‌دهیم و منتظریم تا با فرا رسیدن فصل بهار و بررسی میزان خسارت وارده به نهال‌ها، واکاری تا قبل از پایان بهار انجام شود.

وی اشاره کرد: بانی جنگل یک پروژه بزرگ مقیاس احیای جنگل است و فاز اول آن در جنگل‌های هیرکانی استان گیلان با چشم‌انداز« احیا و پایداری بخشی از جنگل هیرکانی و حرکت به سمت ایجاد الگوی محلی در مدیریت پایدار جنگل» انجام خواهد شد.

 طواف زاده هدف اصلی انجام این پروژه ملی را بازسازی و احیای پنج جنگل (ناحیه‌های رویشی کشور) و ایجاد تجربه ملی مدیریت پایدار جنگل در قالب طرح ملی نهال‌کاری بیان کرد و افزود: نتایج حاصل از اجرای این پروژه علاوه بر احیای جنگل باعث بهبود شاخص جهانی وضعیت عملکرد محیط‌زیستی (EPI) کشور نیز می‌شود.

طواف‌زاده تأکید کرد: در تعریف جدید سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد جنگل مجموعه‌ای است که غالب افراد آن درختان هستند و در آن درختچه‌ها، گیاهان علفی، باکتری‌ها و انسان به عنوان بخشی از اکوسیستم قرار دارند. هیچ یک از ما به تنهایی نمی‌تواند تغییرات آب و هوا را متوقف کند. سبزکاران تنها به مردم به ویژه آنانی که بیشترین آسیب را از تخریب محیط‌زیست، قحطی، سـیل و خشکسالی می‌بینند، کمک می‌کند تا خود را در مقابل تأثیر نامطلوب آن مقاوم کرده و با مدیریت آنچه در کنترل آنان است مانند نهال کاری، تولید بدون کود و سم، احیا و تغییر سیستم‌های آبیاری، معیشت پایدار و …. مراقب امنیت نسل بشر باشند. با این نگاه و ترکیب آن با تجربه ۲۰ ساله سبزکاران پروژه بانی جنگل براساس الگوی محلی مدیریت پایدار جنگل طراحی شد و اجرای آن بدون هیچ گونه بودجه دولتی در حال اجراست.

در ادامه «گوهر یوسف‌زاده» مدیر پروژه بانی جنگل نیز بیان کرد: پروژه‌های نهالکاری در کشور بسیار زیاد و گرو‌ه‌های مختلفی در این مسیر تلاش می‌کنند. تفاوت بانی جنگل با دیگران این است که هدف ما فقط کاشت نهال نیست و مسیری طراحی شده که احیای جنگلی انبوه با همه تنوع حیاتی و گونه‌ای آن ممکن شود هر چند که می‌دانیم این مسیر نه در پنج سال بلکه شاید سال‌ها ممکن خواهد شد. ازا ینرو در تلاشیم با جلب مشارکت مردم محلی و ایجاد روندی مشارکتی مردم را به هم پیمانانی برای منطقه بدل کنیم که پس از اتمام پروژه و با تلاش برای ثبت منطقه به عنوان یک قرق بومی محلی بتوانیم کمک کنیم که روند احیا و استفاده خردمندانه جنگل در راستای مدیریت پایدار شکل بگیرد.

یوسف‌زاده گفت: ما در تلاشیم تا با ایجاد نهالستان با کمک مردم محلی به تولید گونه‌های بومی بپردازیم، ارز‌ش‌های موجود در منطقه را معرفی و در راستای اشتغال پایدار حرکت نماییم و با باور اینکه زنان از قدرتمندترین متحدان زمین و دنیای امن خواهند بود، در جای‌جای پروژه از مشارکت و مشورت زنان محلی استفاده کرده و با معرفی تولیدات آنان جایگاه اجتماعی – اقتصادی آنان را باور پذیر خواهیم کرد.

این امر مهم با مشارکت عموم ایرانیان و مسؤولیت اجتماعی شرکتی در راه خلق ارزشی مشترک ممکن خواهد شد.

گفتنی است: منطقه اجرایی فاز یک پروژه بانی جنگل، روستای لیشک در بخش مرکزی سیاهکل و با فاصله حدود ۱۰ کیلیومتری سیاهکل با وسعت ۹۱.۵ هکتاری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.