تشکیل کمیته ویژه اضطراری هوای استان

مدیر کل محیط زیست گیلان:

0 328

به دنبال تداوم ورود گرد وغبار از کشورهای همجوار به کشور، مدیر کل محیط زیست گیلان از تشکیل کمیته ویژه اضطراری هوای استان خبر داد.

به فاصله یک ماه از ورود گرد و غبار کشورعراق به گیلان، این استان در هفته گذشته بار دیگر میزبان گرد وغبار از مبدا این کشور بود. پدیده نفوذ گرد و غبار از سواحل بیابانی کشورهای حاشیه دریای خزر و عراق چند سالی است مناطق غربی و استانهای شمالی دریای خزر را متاثر کرده است. جریاناتی که هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گردوخاک را برای شهروندان و محیط زیست استان به همراه دارد.

حال مدیر کل محیط زیست گیلان از تشکیل کمیته ویژه اضطراری هوای استان به منظور صدور توصیه‌ها و هشدارهای لازم در کاهش ترددها از طریق دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیما برای گروه‌های حساس از جمله سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی و عروقی خبر داد.

«رضا زمانی» با اشاره به ورود گرد و غبار به گیلان و افزایش میزان آلاینده‌های هوا اظهار کرد: در اطراف استان گیلان چهار کانال ریزگرد و منبع گرد و غبار وجود دارد.

وی منبع این کانال‌ها را حوزه قفقاز، آسیای میانه و جنوب غربی و همچنین شبه جزیره عربستان عنوان کرد و افزود: منشأ گرد و غبار حال حاضر در کشور، عراق بوده است.

مدیر کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه بسیاری از استان‌ها متأثر از ورود این گرد و غبار هستند، گفت: تا صبح روز گذشته میزان آلایندگی موجود در هوا استان گیلان برای گروه‌های حساس آلوده بوده است.

لازم به ذکر است پیش ازاین کارشناسان تغییرات اقلیمی در دنیا، کاهش بارشها و خشکسالی منابع آبی و رودخانه‌ها در کشورهای اطراف ایران را از جمله دلایل ایجاد گرد وغبار و نفوذ آن به کشور اعلام کرد.

شهروندان گیلانی در اواخر اسفند سال گذشته نیز شاهد نفوذ گرد و غبار از بیابانهای کشور عراق بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.