گزینه‌های بومی مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد انزلی چه کسانی هستند؟

1 352

پس از برکناری ناگهانی عیسی فرهادی از مقام مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد انزلی، اکنون گروههای مختلف سیاسی در پی لابی‌های گسترده برای تعیین مدیرعامل جدید هستند. سابقه نشان داده است انتخاب و تعیین مدیران عامل در این سازمان مهم اقتصادی بیشتر از آنکه اقتصادی بوده باشد بیشتر سیاسی است و این امر سابقه‌ی طولانی دارد.

روز جمعه امام جمعه شهرستان بندرانزلی طی بیاناتی با انتقاد از تغییر مداوم مدیریت‌ها در این مجموعه اعلام کرد: «دولت باید کسی را انتخاب کنند که مشکلات را برطرف کند و توانایی این کار را داشته باشد و پاکدست باشد و به جریانات سیاسی وابسته نباشد و با منطق مناطق آزاد و قواعد بین‌المللی آگاه باشد.» حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین با تاکید بر اینکه، «اینجا آزمایشگاه نیست و اینجا مرکزی است که باید تحول اقتصادی ایجاد کند» نسبت به ادامه برخی رویه‌های غلط در تعیین مدیران عامل منطقه آزاد انزلی هشدار داد و از مدیران خواست با تدابیر بیشتر موجبات اشتغال پایدار از طریق ایجاد «صنایع برجسته و های‌تک و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی قابل صادرات و مفید برای کشور» را برای منطقه آزاد انزلی فراهم ‌آوردند.

با این حال اکنون گزینه هایی که برای مدیرعاملی این سازمان مهم استراتژیک استان مطرح است چنین نام‌هایی هستند:

  1. میثم محمدنژاد، معاونت برنامه و بودجه منطقه آزاد انزلی
  2. مسعود کاظمی، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان
  3. اکبر نیازی، سرپرست فعلی و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی
  4. محمد باقرزاده، مدیرکل صدا و سیمای گیلان
  5. مهدی صفاتی، فرمانده پیشین سپاه انزلی و فرماندار صومعه سرا
  6. وحید طالب پور، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی
  7. علی اوسط اکبری مقدم، مدیرعامل سابق  سازمان منطقه آزاد انزلی
  8. سید محمد اسحاقی، معاون امور اقتصادی استانداری گیلان

گفته می‌شود تا هفته آینده این انتصاب انجام خواهد شد. اما به نظر می‌رسد گزینه‌های بومی فوق حاصل برخی رایزنی‌های قبلی تعرفه شده‌ باشند و اگر گزینش افراد بر مبنای مسایل سیاسی باشد تا مدیریتی، نمی‌توان باز هم به ثبات مدیریت در منطقه آزاد انزلی امیدوار بود. مگر آنکه دولت در اقدامی تلاش کند تا فردی با تجربه در تراز ملی ، دارای علم اقتصادی و آشنا به قوانین مربوطه و ماموریت های مناطق آزاد را در تعیین مدیرعامل جدید لحاظ کند. مدیری که بتواند با اتخاد سیاست‌های توسعه گرایانه موجب تعالی منطقه آزاد انزلی شده و این منطقه را به شاهراه مبادلات تجاری، ترانزیتی منطقه و قطب مطرح صنعتی و گردشگری شمال بدل کند.

با توجه به عزل فرهادی، که به نظر میرسد در ادامه منازعات قدرت ما بین افراد ذی نفود دولت و مجلس بود، باید منتظر ماند و دید در آینده چه گزینه هایی برای حضور در راس این مجموعه تعرفه و در نهایت انتخاب خواهند شد. انتخاب گزینه‌ای که هم به پایداری روابط بین نمایندگان و تصمیم گیرندگان داخل و خارج استان با مدیریت منطقه آزاد انزلی کمک کند و هم رونق اقتصادی و توسعه صنعتی را به دیگر مناسبات کاری ترجیح دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.