۱۲ میلیون اصله نهال در گیلان تولید شد

در آستانه هفته درختکاری:

0 147

سرپرست منابع طبیعی گیلان، از تولید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال خبر داد و تصریح کرد: این نهال‌ها در هشت نهالستان دولتی و ۳۴ نهالستان خصوصی استان گیلان تولید شده است.

«سید مازیار رضوی» با اشاره به در پیش بودن هفته درختکاری اظهار کرد: تعهد گیلان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور در سال جاری، هشت میلیون اصله نهال است.

وی از تولید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال خبر داد و تصریح کرد: این نهال‌ها در هشت نهالستان دولتی و ۳۴ نهالستان خصوصی استان گیلان تولید شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه نهالکاری را از آذرماه آغاز کردیم و تا پایان فصل کاشت ادامه دارد، گفت: تاکنون ۴۵۵ هزار اصله نهال را در سطح اراضی ملی استان کاشته شده است.

رضوی همچنین از کاشت هشت میلیون اصله نهال در بخش زراعت چوب در اراضی مستثنیات خبر داد و متذکر شد: بخشی از نهال‌های تولید شده در بخش توسعه فضای سبز کاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاشت بذر و تولید نهال برای اجرای تعهدات سال آینده از هم اکنون در نهالستان‌های دولتی گیلان آغاز شده است، تأکیدکرد: تاکنون ۷۰۰ هزار نهال تولید شده است.

سرپرست منابع طبیعی گیلان بیش از ۹۵ درصد نهال‌های تولید شده در نهالستان‌های خصوصی را از گونه صنوبر اعلام کرد و گفت: نهال‌های تولید شده در نهالستان‌های دولتی عمدتا گونه پهن برگ هستند.

لازم به ذکر است: کاشت هشت میلیون نهال در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در حالی در دست اجرا قرار گرفته که جنگلهای گیلان و اراضی دست کاشت به شدت در معرض تخریب و نابودی توسط چرای بی رویه دام و آتش سوزی‌های جنگلی عمدی به منظور تصرف اراضی جنگلی قرار دارند.

پیشتر فعالین جنگل در گیلان؛ قاچاق چوب، فقر گسترده ساکنان حاشیه جنگل‌ها، حضور دام در جنگل و اجرای ناقص طرح صیانت از جنگل‌ها و مراتع کشور را از دلایل عمده نابودی جنگل‌های کشور عنوان کرده و گفته بودند: عدم کنترل چرای دام و قاچاق درختان جز معضلاتی است که به حیات جنگلها هیرکانی آسیب زده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.