۱۴۳ مرکز درمانی رشت اخطار زیست محیطی دریافت کردند

به دلیل عدم بی‌خطرسازی پسماند عفونی؛

2 124

رییس اداره محیط زیست رشت از صدور اخطار زیست محیطی به ۱۴۳ مرکز درمانی به دلیل عدم ساماندهی پسماندهای عفونی خبر داد.

«محمدتقی تقی‌زاده» با اشاره به ضرورت ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز درمانی کوچک مانند مطب ها، کلینیک‌های پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاه‌ها گفت: با بررسی‌های به عمل آمده تاکنون ۱۴۳ مرکز درمانی شهر رشت اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اشاره به ضرورت ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز درمانی کوچک اظهار کرد: نبود مدیریت اصولی در بی‌خطرسازی پسماند عفونی از مهمترین مشکلات این مراکز درمانی است.

تقی‌زاده با اشاره به خطرات پسماند عفونی افزود: حفظ سلامت جامعه یکی از اهداف محیط زیست بوده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود. از اینرو برای مراکز درمانی فوق در اخطاریه‌های صادر شده مهلت تعیین شد تا برای دفع صحیح پسماند عفونی تدبیر کنند. در غیر این صورت طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

لازم به ذکر است: زباله‌های بیمارستانی دارای مقادیر زیادی از آلودگی‌های خطرناک است که برای سلامت انسان، جانوران، گیاهان و محیط زیست زیان آور است. این پسماند‌ها حاوی میکروارگانیسمها، پاتوژنها، عوامل بیماری زا و ویروس کروناست، ویروسی که همراه تجهیزات انتقال پسماند، شیرابه تولیدی و گرد وخاک انتقال می‌یابد.

بر اساس آمارها، روزانه ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود و بیشترین تولید زباله، مربوط به شهر رشت است که در ایام گردشگری با ورود مسافران به گیلان، هر روز حدود ۵۰۰ تن به میزان تولید زباله در استان افزوده می‌شود.

بنابر گزارشات آماری محیط زیست گیلان؛ حدود ۲۵ درصد پسماند‌های پزشکی مراکز درمانی بخش خصوصی استان فاقد برنامه مدیریت پسماند‌های عفونی است.

2 نظرات
  1. محمود انتظاری می گوید

    پسماندهای عفونی مورد مهمی هستند
    فاضلابهای بیمارستانهای استان گیلان را کمتر در نظر میگیرند ، چون به‌چشم دیده نمیشود
    بیمارستانها موظف هستند واحد تصفیه فاضلاب مسقل خود را داشته و فاضلابهای عفونی خود کنند ، که قریب به اتفاق بیمارستانهای استان ، فاضلاب هایشان مستقیما به رودخانه های جاری در کنارشهرها و منتهی به تالاب میریزد
    وظیفه ای که شهرکهای صنعتی هم انجام نمی‌دهند

    1. احمدخانیکی می گوید

      متاسفانه ، مواردی هستند که در سطح کشور مورد بی‌توجهی واقع شده
      و این نوعی تهدید علنی و مسقیم سلامتی مردم است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.