۱۴ رأی محیط‌زیستی به عنوان مجازات جایگزین صادر شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

0 128

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از صدور ۱۴ رأی محیط‌زیستی به عنوان مجازات جایگزین برای متخلفان محیط‌زیست استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

«حمزه عشوری» اظهار کرد: صید، شکار، برداشت غیر قانونی، تعرض و دست‌اندازی به طبیعت و آلودگی محیط زیست نمونه‌هایی از تخلف‌های زیست محیطی است که برای رسیدگی به مراجع قانونی ارجاع می‌شود و در صورتی که متخلف شرایط ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی را داشته باشد با حکم سبز به سمت ارائه خدماتی هدایت می‌شوند که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان احکام جایگزین (احکام سبز) پیشنهاد کرده است.

 وی برخی از این مجازات‌های جایگزین را شامل همراهی با محیط بان‌ها، پاکسازی مناطق آلوده به پسماند، تهیه غذای پرندگان و علوفه برای حیات وحش، کاشت نهال و تهیه مقالات زیست محیطی عنوان کرد که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به این منظور پیشنهاد شده است.

عشور افزود: به کارگیری متخلفان محیط زیستی برای حراست از عرصه‌های طبیعی ابتکاری قانونی است که به منظورسیاست حبس‌زدایی دستگاه قضا اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است: براساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند؛ استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری آن‌ها بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.