ارزیابان یونسکو تابستان در ماسوله

به منظور ثبت جهانی منظر فرهنگی انجام می شود:

0 687

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله در تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

 این درحالیست که پیش ازاین میراث فرهنگی استان از ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله مربوط به ثبت منظر تاریخی و طبیعی این شهرک تاریخی در دوسال آینده خبر داده بود.

دراین باره «ولی جهانی» گفت: برابر با برنامه‌ریزی‌ها، ارزیابی میدانی نمایندگان ایکوموس جهانی از ماسوله در تابستان ۱۴۰۱ انجام می‌شود. لذا از تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط در استان برای انجام ساماندهی و مهیا کردن سایت منظر فرهنگی ماسوله انتظار داریم در کنار یکدیگر قرار گرفته تا این چشم انتظاری به پایان برسد.

وی با حایز اهمیت دانستن نقش ارزیابی میدانی منظر فرهنگی ماسوله در فرآیند ثبت جهانی اظهار داشت: این مهم با محوریت و مدیریت استاندار گیلان، در حال پیگیری است.

با این وجود پیشتر جهانی پرونده ثبت جهانی ماسوله را مربوط به ثبت منظر تاریخی و طبیعی این شهرک تاریخی اعلام کرده و گفته بود: شهرک تاریخی ماسوله بواسطه تاریخچه خاص و معماری اش، طبیعت وکوه‌های اطراف وصنعت آهنگری به جا مانده از گذشته جز موارد مطروحه در پرونده ثبت جهانی هستند.

وی تأکید کرده بود: در حال حاضراز دید میراث فرهنگی استان بیش از ۹۰ درصد پرونده ماسوله تکمیل و به جز برخی موارد جزیی، کاملا برای ثبت جهانی آماده است.

در همین رابطه «فریبا بابایی» کارشناس و نویسنده پرونده ثبت جهانی ماسوله نیز به مرور گفته بود: پرونده درخواست ثبت منظر تاریخی و طبیعی ماسوله بعد از ساعتها کارشناسی و رفع موانع به یونسکو ارسال شده که پیش بینی می‌شود طی دو سال آینده از سوی یونسکو مورد تأیید قرار بگیرد.

گفتنی است امسال از هگمتانه همدان بعنوان رقیب ماسوله در ثبت جهانی یونسکو نام برده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.