ضعف نظام توزیع و دلالان

نماینده لاهیجان دلایل گرانی برنج را اعلام کرد:

0 540

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت و گرانی برنج را ناشی از ضعف نظام توزیع و قیمت گذاری بی ضابطه دلالان دانست.

 «رسول فرخی» تأکید کرد: برنجی که امروز در بازار با نرخ کیلویی ۸۰ تومان عرضه می‌شود، حداکثر کیلویی ۴۰ تا ۴۵ تومان از کشاورز خریداری شده و در این میان دلال‌ها هستند که با بالا بردن قیمت سود بیشتری کسب می‌کنند.

وی با اشاره به گرانی برنج ایرانی در بازار، افزود: قیمتی که امروز برنج در بازار عرضه می‌شود با قیمتی که محصول از کشاورز خریده می‌شود تفاوت چشمگیری دارد. متأسفانه یکی از ضعف‌ها به نظام توزیع بازمی گردد که در زمان برداشت محصول توسط کشاورز، توزیع به نحوی است که برنج با حداقل قیمت و کمترین ارزش افزوده از کشاورز خریداری می‌شود اما پس از آنکه برنج از دست کشاورز خارج شد پای دلالان باز شده و هر طور که می‌خواهد قیمتگذاری می‌کنند.

وی اظهار کرد: یکی از ظلم‌های تاریخی که به کشاورزان گیلان شده، عدم تخصیص اعتبارات برای مکانیزه کردن کشاورزی در سطح استان است. امروز تنها حدود ۴۵ درصد کشاورزی به صورت مکانیزه انجام می‌شود که مشکلی را از کشاورز حل نمی‌کند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از افزایش قیمت برنج در بازار هیچ سودی به جیب کشاورز نمی‌رود. بیشتر این افزایش قیمت به دلالان و جو روانی که دربازار ایجاد شده است باز می‌گردد. توزیع ناعادلانه برنج در سطح استان‌ها و تورم سنواتی از دیگر عوامل مؤثر بر روی این افزایش قیمت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.