برخورد شهود و محیط در دنیای کولاژها

همراه با «اتفاق»، نمایشگاهی از آثار سلاله عبدل پناه

0 1,535

آثار سلاله عبدل پناه هنرمند بنام اهل انزلی از ۱۰ دی ماه تا اول بهمن در نمایشگاه چوم این شهر در معرض تماشا قرار داده شده است.

این تابلوها شامل ۱۵ اثر با تکنیک کولاژ حاصل تلاشهای دو سال اخیر هنرمند است .

سلاله عبدل پناه در مورد کارهایش در مصاحبه با مرور بیان کرد : در وهله نخست پر واضح است که نحوه اجرا و ابزار کارم مشروط به محیط زندگی و فضای فکری من است که کاملا به صورت شهودی و نا خودآگاه اتفاق می‌افتد و موضوع هم که از طبیعت و محیط اطرافم است، طبیعتی که با احساسات درونی من یکی است. یعنی برای بازگو کردن خود از طبیعت به عنوان سوژه استفاده کردم.

طبیعت از نظر من تجربه چندحسی است تجربه‌ای که در بسیاری از موقعیت‌های طبیعی به ما دست میدهد، حواس گوناگون ما را درگیر میکند اما در نهایت به یک حس، حس بینایی میرسد.

ما قادریم در منظره طبیعی حرکت کنیم در حالی که حرکت در تابلو جز به معنای مجازی معمولا برایمان امکانپذیر نیست.

وی می‌گوید: وجود سطوح نامحسوس در آثارم با استفاده از خاصیت تورهای رنگی در زوایای مختلف ( زاویه دید ۱۸۰ درجه) باعث شده که مخاطب با نگاه به اثر و تغییر موقعیت خود با رنگها و فرمهای تغییر پذیری‌ مواجهه شود، هدف اینجا این است که قرابت بین حرکت در منظره طبیعی و حرکت در تابلو برای خودم و تماشاگر امکانپذیر شود و فرم از حالت ثابت و تحمیل شده بیرون بیاید و مخاطب بتواند هر لحظه فرم تازه‌ای ببیند.

کشف محیط زندگی از دغدغه هایی بود که من انتخابش کردم. چون انسان‌ها علی الخصوص هنرمندان همیشه در حال ضبط و ثبت محیط اطرافشان هستند. همان طوری که می‌دانیم تاثیر روانی یک طرح بستگی به نحوه اجرا و ابزار کار هنرمند دارد. که آن هم مشروط به محیط زندگی و فضای فکری طراح است. و این موضوع تاثیر بسزایی بر من نهاد، این موضوع به‌اندازه ای برایم اهمیت پیدا کرد که در مقطعی احساس کردم که این دغدغه خود مرا انتخاب نموده و گویا خودم موضوعی انتخابی برای محیط اطرافم بودم.

این هنرمند بیان می‌کند: از جهاتی با این تکنیک یعنی کلاژ تور‌های رنگی با توجه به شفاف بودنشان لایه‌های زیرین خود را نمیپوشانند که به نوعی باعث ایجاد توهم بصری میشود، که میشه گفت مشابه به تغییرات در طبیعته مثلا مانند تجربه ما در مواجهه با غروب خورشید عواملی مثل گرمای افتاب یا جوانبی مثل بویی که از محیط تراوش میشه و همینطور صداهایی که در طبیعت وجود دارند اینها همه المانهایی هستند که لایه لایه روی هم قرار میگیرند و از بین نمیروند فقط با تاثیر گذاشتنشان تنها تغییر شکل میدهند .

کشف محیط زندگی از دغدغه هایی بود که من انتخابش کردم. چون انسان‌ها علی الخصوص هنرمندان همیشه در حال ضبط و ثبت محیط اطرافشان هستند. همان طوری که می‌دانیم تاثیر روانی یک طرح بستگی به نحوه اجرا و ابزار کار هنرمند دارد. که آن هم مشروط به محیط زندگی و فضای فکری طراح است. و این موضوع تاثیر بسزایی بر من نهاد، این موضوع به‌اندازه ای برایم اهمیت پیدا کرد که در مقطعی احساس کردم که این دغدغه خود مرا انتخاب نموده و گویا خودم موضوعی انتخابی برای محیط اطرافم بودم. البته این شامل من نوعی نخواهد شد و در مورد منی است که از لحاظ بصری نمایان شده. می‌توانم بگویم که اکثر کارهای من، تصویرم شهرم را نشان می‌دهد، شهری که در آن متولد شده رشد کرده و بالغ شدم. تصاویر شهر من می‌تواند خود آغازگر اثری باشد که هرچه در آن عمیق‌تر می‌شوم بیشتر در آن فرو می‌روم. اما در وهله اول موضوعی که برایم اهمیت دارد این است که به کل منسجم و معنا داری رسیده که شاخصه رسیدن به آن استفاده از عناصر بصری است. چون از طریق کمپوزوسیون است که می‌توان فکر خود را در غالب مشخص ارائه کرد تا اثر برای بیننده گیرایی داشته باشد.

عبدل پناه در مورد تکنیک به کار گرفته شده در آثارش شرح می‌دهد: همان طور که میبینید در آثارم تکنیک بافت مهمترین نقش را دارد و در این چند سال اخیر از طریق کلاژ با تورهای رنگی به تکنیک منحصر به فردی برای خود دست یافته ام. هنر استفاده از بافت اگر با موضوع هماهنگی داشته باشد باعث ارزشمند شدن اثر میشود، میتوان گفت علت موفقیت اکثر هنرمندان شناخت صحیح بافت و بکارگیری آن است.

وی می‌افزاید: در روانشناسی در زمینه دریافت های حسی اصولی وجود دارد به نام گشتالت، این قوانین در مورد تاثیر روابط بین عناصر تشکیل دهنده یک اثر است. این نظریه اعتقاد دارد که ارتباط تنگاتنگی بین تصویر و زمینه وجود دارد، در هنر نقاشی لازم است برای آنکه تجسم بهتری داشته باشیم و بتوانیم در انتقال مفاهیم به بیننده موفق‌تر باشیم باید تصاویر را در زمینه هایی با مزایای خاص برای مثال(بافت) نمایش دهیم.

عبدل پناه در خصوص هنر چنین سخن گفت : هنر، ایجاب متفاوت دیدن است. من برای متفاوت دیدن نیاز به بستری داشتم تا گفته هایم را به زبان بصری بیان کنم.

‎ سلاله عبدل پناه، متولد ۱۳۶۳ بندرانزلی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران و کارشناسی نقاشی دانشگاه گیلان است.

این بانوی هنرمند یادآور می‌شود: از کودکی مثل تمام همسن و سالهایم نقاشی کشیدن را دوست داشتم. می‌کشیدم، چون بخشی از وجودم بود و رفته رفته این بخش وجودم رشد کرد. از سالهای دور به خاطر می‌آوردم که فضا و مکان نقش به سزایی در نقاشی‌های من داشت، به طوری که اگر به مکانی مسافرت می‌کردم شدیدا تحت تاثیر محیط پیرامون، در ناخودآگاهم چیزی شبیه کانسپت (مفهوم) محیط اطراف شکل میبست.در گذر زمان و در دوره نوجوانی و جوانی نقاشی هایم به مانند شخصیتم قوام یافت.

در خصوص کارهایش توضیح داد: از همان ابتدا علاقه‌ای به سبک رئال نداشتم و سعی می‌کردم تجلی ترسیمات ذهنی‌ام بر کاغذ، خلاف واقعیت وجودی ماهیت شئ باشد. می‌خواستم نقاشی هایم آن چیزی نباشد که همگان در ذهن دارند و زاویه‌ی دید خاص خود را ارائه دهم.

‎عبدل پناه هنر نقاشی را به صورت آکادمیک دنبال کرد و با تلاشی که به کار بست به راحتی در دانشگاه هنر دولتی پذیرفته شد. در طول دوران تحصیل کارشناسی همچنان با پشتکار روز اول به کار خود ادامه داد و همیشه مورد تحسین و تشویق استادانش قرار میگرفت، و در نتیجه‌ی زحماتش تحصیلات کارشناسی را با رتبه نخست و به عنوان شاگرد اولِ دانشگاه در هر چهار سال به اتمام رساند، جزو استعداد های درخشان دانشگاه شناخته شد و توانست کرسی کارشناسی ارشد در یکی از بهترین دانشگاه های هنر کشور یعنی دانشگاه هنر تهران را کسب کند. ‎دوران کارشناسی ارشد را هم با بهترین نمرات پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد : فضای تئوریک دانشگاه چندان نتوانست بعد نقاشانه‌ی من را ارضا کند. چرا که من به ذات واقعی خود رسیده بودم و دیگر می‌دانستم که کدام چارچوب‌ها را باید کنار گذارم تا به بهترین نحو آنچه در ضمیرم نقش می‌بندد را ارائه کنم.

آثار این هنرمند تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخلی و خارجی بسیاری به تماشا گذاشته شده و برای وی جوایز متعددی نیز به ارمغان آورده است که بعنوان نمونه می‌شود از منتخب دراولین اکسپو نقاشی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان ۱۰ سال اخیر در سراسر کشور در گالری پردیس ملت ۱۳۹۶-منتخب برای شرکت در نمایشگاه هنر در گالری گولورسکی لهستان با عنوان وحدت ۲۰۱۷- منتخب در جشنواره هنری مقرون به صرفه گوا (GOA AFFORDABLE ART FEST ) در هند ۲۰۱۷- منتخب فستیوال هنرهای تجسمی اسکاتلند درادینبورگ ۲۰۱۵ – منتخب داوران در فراخوان نقاشی حمایت از هنرمندان جوان پارس آنلاین ۱۳۹۴ – منتخب هشتمین منتخب نسل نو ۱۳۹۳- منتخب جشنواره سالانه هنرهای تجسمی ورسوس ۱۳۹۳- منتخب پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ۱۳۹۲- منتخب هشتمین دوسالانه ملی نقاشی نگاهی به مکتب هرات ۱۳۹۰ – منتخب در جشنواره هنرهای تجسمی ارت اکسپو تهران ۱۳۹۰ -اثر برگزیده در سومین جشنواره نقاشی گیلان ۱۳۸۹ یاد کرد.

سلاله عبدل پناه در سالهای ۱۳۹۸- ۱۳۹۶ مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان بود و اکنون دستیار و مدیر اجرایی گالری چوم بندرانزلی است.

آثار سلاله عبدل پناه از روز جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ تا یک بهمن در چوم گالری انزلی به نشانی بندرانزلی، خیابان طالقانی، کوچه کافی، پلاک ۶۶ در معرض تماشا قرار دارد. بازدید از نمایشگاه یکشنبه تا جمعه ۴ تا ۸ شب با حفظ الزامات بهداشتی و استفاده از ماسک امکان پذیر و روزهای شنبه تعطیل است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.