حکایتِ دلتنگی و امید با «خاکستری و قطره‌ای سرخ»

نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر گیلان

0 621

 «خاکستری و قطره‌ای سرخ»  حکایتی تماشایی از دلتنگی و امید است که بر بوم نقاشان نقش بسته  تا پنجره‌ای باشد برای دیدن و اندیشیدن.  گروه نقاشان معاصر گیلان  با برپایی این نمایشگاه گروهی در تالار مرکزی شهر رشت،  ۴۵ اثر از ۴۳ هنرمند نقاش  را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

   «محمدرضا برزگر»  نقاش، مدرس هنر و  عضو هیئت موسس گروه نقاشان معاصر گیلان  درباره‌ی  برپایی این نمایشگاه  به مرور گفت:  گروه نقاشان معاصر گیلان،  گروهی مستقل و متشکل از هنرمندان نقاش گیلانی و هنرمندان غیر گیلانی ساکن و فعال در گیلان است  که در فقدان یا وجود غیر موثر تشکل‌های تخصصی و کوتاهی نهادهای متولی فرهنگ و هنر، با هدف بسط و گسترش هنرهای تجسمی و بازشناخت چهره‌های شاخص در میان نقاشان معاصر و ایجاد حلقه‌ی اتصال بین نسل‌های پیشین وهنرمندان نسل جدید  از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز  کرد اما  بروز همه‌گیری کرونا مانع پیشبرد اهداف، طبق برنامه ‌های مورد نظر شد.

 با این حال این گروه به همت اعضای خویش در اولین حرکت  اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «جنگل » کرد  که با استقبالی کم نظیر از جانب هنرمندان و مخاطبین هنر مواجه شد. و اما  در گام دوم، با تعریف پروژه‌ی «خاکستری و قطره‌ای سرخ»  با تاثیر از شعر «چراغ رنگ»  اثر معلم و هنرمند فقید «محمدابراهیم جعفری» و  در راستای  هدف ایفای نقش موثر در فضای هنری مرکز (تهران) نمایشگاه  مذکور را  آذر ماه سال ۱۴۰۰ در گالری لاله‌ی تهران برگزار شد.

 فضای نگارخانه‌ی مجموعه‌ی تالار شهر، فاقد امکانات مناسب نور و دیوار است و اساسا برای نگارخانه‌ طراحی نشده و نیاز به اصلاحات دارد.

 وی افزود:  در ادامه‌ی کار با توجه به اهمیت و ارزش مخاطب فرهیخته‌ی گیلانی برای گروه و لزوم ایجاد حرکت و پویایی در جامعه‌ی تجسمی استان، تصمیم به نمایش آثار پروژه‌ی «خاکستری و قطره‌ای سرخ» در گیلان گرفته شد که عدم وجود زیرساخت مناسب برای نمایش‌های نسبتا بزرگ، مهم‌ترین چالش بر سرِ راهِ کار گروه بود که با انتخاب مجموعه تالارمرکزی شهر رشت، بخشی از دغدغه‌ی گروه مرتفع شد.

 برزگر  با بیان این که   ۴۵ اثر از ۴۳ هنرمند  در این نمایشگاه  به نمایش  گذاشته می‌شود، گفت: ناگفته نماند که فضای نگارخانه‌ی مجموعه‌ی تالار شهر، فاقد امکانات مناسب نور و دیوار است و اساسا برای نگارخانه طراحی نشده و نیاز به اصلاحات دارد.

 نقش دلتنگی و امید

این هنرمند گیلانی  همچنین درباره  مضمون آثار  نمایشگاه «خاکستری و قطره‌ای سرخ»  اظهار داشت:  تصویر و تصوری که ما از جهان درحالت طبیعی و عادی داریم، منبعث  از عالم فیزیک و تابع ادراکات  ما و  در نتیجه‌ی دریافت‌های حواس پنج‌گانه  است.  اما آنچه که به موازات عقل و منطق متعارف، موجب شکل یافتن و ساماندهی، همچنین  جهت‌‌دار شدن این دریافت‌ها  می‌شود، عواطف، احساسات، خیالات، اوهام ، آرزوها، عقده‌ها و توفیقات هر فرد است که باعث شکل‌گیری جهانی ذهنی و منحصر بفرد می‌شود که در صورت ظهور و بروز در آثار هنری، جهانی بدیع، غریب و سحرانگیز پیش روی مخاطب به نمایش خواهد گذاشت. جهانی که با ایفای نقش پررنگ‌تر هر یک از جوانب وجودی بشر، جلوه‌ای خاص و نمودی ویژه به دنبال خواهد داشت.

 وی  با بیان این که  دلتنگی، یکی از مجموعه حالات حسی و عاطفی  انسان در  وجود  فقدان و  خلایی عظیم است،  یادآور شد: دلتنگی ممکن است به نیرویی محرک برای هجوم خیالات و اوهام به ذهن و روح انسان بدل  شده و  فعل و انفعالاتی سازنده برای  برون‌رفت از وضع موجود وگاه ساختن جهانی مثلی و آرمان‌خواهانه شود و البته گاه جهانی مخرب و ویرانگر؛  اما ما در پروژه‌ی «خاکستری و قطره‌ای سرخ»، متاثر از شعر معروف «چراغ رنگ »، برآنیم تا دریچه‌ای بر خاکستر و خاکستری دوران(های) دلتنگی‌مان بگشاییم ؛ دورانی که دیگر نه رنگ و نور عصر اتم و رسانه  آن را  ملون و منور می‌کند و نه بارقه‌ای ذهن خسته و خاموشمان را به تکاپو وامی‌دارد و البته که  تنها نجات‌بخش این عصر امید است.

 برزگر در پایان اظهار کرد: در پروژه‌ی «خاکستری و قطره‌ای سرخ» صرف نظر از قالب و اسلوب بیان تصویری هر هنرمند،  اساسا رنگ از آثار رخت بربسته  و فضای حاکم برآنها سیاه، سفید و خاکستری‌ست و تنها اندکی رنگ سرخ، درهم شکننده‌ی فضا و ارمغان آورنده‌ی امید است.

 لازم به ذکر است، آیین گشایش  نمایشگاه« خاکستری و قطره‌ای سرخ» روز جمعه ۲۳ اردیبهشت  برگزار می‌شود و آثار به نمایش  درآمده  تا  ۲۹ اردیبهشت، روزهای شنبه تا پنجشنبه  از ساعت ۱۶ الی ۲۰  در تالار مرکزی شهر به نشانی رشت- بلوار انصاری- جنب پارک ملت- بلوار احمدزاده، در معرض تماشای عموم  قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.