تغییر نام میادین به جای المان سازی

در نبود المان های مناسب ورودی رشت انجام شد؛

0 357

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌گیلان از تغییر نام میدان گیل به «میدان صنایع‌دستی گیل» خبر داد. به نظر می رسد در حالیکه ورودی های شهر رشت همچنان فاقد المانهایی به منظور معرفی این شهر به گردشگران هستند، تغییر نام میادین تصمیم نهایی مدیریت شهری به جای المان سازی بوده.

رشت بزرگترین شهر شمال و دارنده عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو در کشور از نبود سیما و منظر مناسب در ورودی هایش در رنج است. در حالیکه اوایل امسال بود که یک  عضو شورای شهر رشت از طرحی اقتباس شده از ساختمان ساعت میدان شهرداری برای ورودی شهر رشت رونمایی کرده بود که بهره گیری از نمای رومی وغیر بومی در آن، واکنشهای منفی زیادی را به دنبال داشت. با این وجود بعد از حاشیه های ایجاد شده یک هفته ای برای این طرح، نه تنها این موضوع به فراموشی سپرده شد بلکه سایر طرح ها و المانهای پیشنهادی سازمان سیما و منظر شهرداری رشت برای سایرمبادی ورودی رشت نیز درگیرو دار بروکراسی اداری اجرایی نشدند.

 در حال حاضر آنچه که همچنان در مقابل دید شهروندان و گردشگران در چهار ورودی  رشت قراردارد، نه المان و تابلویی حاوی ظرفیت های گردشگری و فرهنگ بومی ومحلی است بلکه ردیف قابل توجهی از ساختمانهای اداری، کارگاههای صنعتی، کشتارگاهها، شرکتهای تولیدی و تعمیرگاههای ماشین است که چندین دهه است که در ورودی‌های این شهر جا خوش کرده اند و بجز آلودگی‌های بصری کارایی دیگری ندارند.

 فقدان زیبایی های بصری و المان شهری متناسب با اقلیم و فرهنگ بومی، محلی که نمایانگر بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردمان این شهر باشد، سالهاست دغدغه رشتوندان و دوستداران رشت بوده و دست کم طی شش دوره از عمر شوراهای شهر رشت به دلیل عدم تعامل با دستگاههای اجرایی هنوز به سامان نرسیده است .

پیشتر درهمین خصوص «طیبه بینا» سرپرست سابق سازمان سیما منظرشهرداری رشت گفته بود: سازمان سیما، منظر در طراحیها و پیشنهادات، حق تصمیم گیری ندارد و این موضوع صرفا مرتبط با آنان است. از سوی دیگر برخی ادارات نیز مدعی هستند. از جمله اداره راه و شهرسازی که در بخش ورودیهای شهر مدعی است و مانع اجرای کار سازمان می‌شود. بطوریکه سازمان سیما منظر طراحی ها و پکیج های مختلفی برای اجرا در مناطق مختلف رشت در درست دارد که وظایف بین سازمانی و بیرون سازمانی مانع اجرای این پروژه ها شده است.

درهمین رابطه«ولی جهانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ گیلان، خبر داد: از آنجایی‌که رشت بعنوان شهر صنایع‌دستی جهان معرفی شده‌است، جهت معرفی این شهر به عنوان شهر صنایع‌دستی جهان نیاز به المان‌های صنایع‌دستی بود.

وی افزود: بنابراین با توافقات و بررسی‌های میدانی انجام شده پس از برگزاری جلسات متعدد، نام میدان گیل به میدان صنایع‌دستی گیل تبدیل شد و تابلوهای معرفی صنایع‌دستی در میدان نصب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.