تهدید بناهای تاریخی گیلان، و بی مبالاتی میراث فرهنگی

1 1,136

تجربه حضور گروههای فیلمبرداری از تهران در گیلان برای ساخت فیلم از گذشته تاکنون وجود داشته است. لوکیشن های مختلفی که میزبان حضور فیلمسازان متعدد برای ساخت فیلم بوده اند. اما کمترین انتظار گیلانی ها ساخت این آثار ارزشمند بدون تخریب هر نوع محیط زیست و صدمه به بناهای تاریخی است. هر چند که اولین قدم برای ممانعت از این اتفاق به حفاظت و مراقبت از این بخش ها از سوی نهادهای ذیربط گیلان بر می گردد. با این حال کاخ ییلاقی سردار امجد به دلیل بی توجهی مسوولین در یک قدمی تخریب قرار داشت و نزدیک بود تهرانی ها کار دست ما و میراث پیشینیان ما بدهند.

خان نشین و محل استقرار خان و خاندان و نزدیکان ، قراول خانه محل استقرار نظامیان و اصطبل کاخ بخش های مهم و مختلف مجموعه کاخ هایی ییلاقی سردار امجد را تشکیل می دهند که ثبت میراث  فرهنگی هستند. مجموعه ای که در یک مقطع زمانی مرکز قدرت و امارت در منطقه غرب گیلان بوده است.

متاسفانه اصطبل این مجموعه در دوران مشروطه به آتش کشیده شد ، کاخ های ییلاقی سردار امجد در دو ساختمان جداگانه بنا شده اند و خان نشین آن نیز به صورت دو طبقه ساخته شده است. از دو بنای مجلل و باشکوه موجود یکی از آنها در چند سال گذشته تا حدودی توسط میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شده است ولی یکی دیگر از کاخ ها با داربست های محافظ نگهداری می شوند تا از تخریب احتمالی آنها جلوگیری شود. اما گروه فیلم برداری سریال کرگدن ( نمایش خانگی ) در قسمت اول این مجموعه دقیقا در چند قدمی این اثر تاریخی شکننده استان گیلان، انفجاری مهیب را تنها برای جذاب شدن مجموعه شان ترتیب داده اند که بی شک ممکن بود با موج این انفجار بنایی تاریخی با گذشته ای جذاب به صورت کامل تخریب شود .

حال سوال این است که حفاظت میراث فرهنگی گیلان در این زمان دقیقا کجا بوده است؟ فیلم برداری این قسمت بی شک با اکیپی بزرگ و مدت زمان زیادی صورت پذیرفته است پس چرا هیچ فرد و گروهی جلوی این کار خطر آفرین برای تاریخ استانمان را نگرفته است ؟ واقعا ما آنقدر بی دفاع شده ایم ؟ در این زمینه بی صبرانه منتظر دیدگاه و پاسخ متولیان میراث استانماه هستیم !

کاخ در سریال کرگدنگفتنی است کاخ سردار امجد یا همان آق اولر یکی دیگر از بناهای موجود در منطقه ییلاقی مریان است. همانطور که در مطلب قبل گفته شد  روستای ییلاقی مریان از توابع بخش مرکزی تالش و در ۳۵ کیلومتری این شهر و در ارتفاع ۱۰۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد در این روستا بزرگترین گورستان عصر آهن با دخمه های سه طبقه سنگ چین با تمام لوازم زندگی کشف شده است که نشانگر تمدن این روستا در اعصار گذشته است.

نام روستا در قدیم کهن رود یا نواده بوده که بعد از احداث بناهای فوق که با نمای بیرونی رنگ سفید چشم هر بیننده ای را خیره می کرد موجب شد تا نام روستا با نشات گرفتن از خصوصیات ظاهری بناهای موجود به روستای آق اولر (واژه ایست ترکی بمعنی خانه های سفید ) مسمی شود.

این بناها به طور کلی مربوط به دوره قاجاربوده و از سال ساخت و قدمت آن اطلاع دقیق و آثار مکتوبی در دست نیست ولی طبق نقل و قول های اهالی و ریش سفیدان منطقه توسط نصرت اله خانه ( سردار امجد) پسر فرج اله خان در زمینی به وسعت ۱۴۴*۱۵۳ متر بنا که با حصار سنگی محصور شده بود که در حال حاضر دیوار ضلع غربی به کلی تخریب شد اما در سه بخش دیگر بقایای آن موجود است.

1 نظر
  1. طاها عبدالهی می گوید

    سال ساخت کاملا معلومه. نویسنده اطلاعات کمی درباره بنا داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.