گیلان وابسته به امنیت غذایی و کشاورزی

0 409

گیلان با تولید سه محصول استرتژیک برنج ، چای و زیتون نقش مهمی در کشاورزی کشور دارد.

این استان همچنین با فراهم کردن زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی درسالهای گذشته توانسته در تولید محصولاتی مانند بادام زمینی، فندق، گل گاوزبان، پیله‌تر کرم ابریشم و کیوی مقام اول کشور را به خود اختصاص دهد.

بیش از ۳۰۰ هزار خانوار گیلانی در سطح ۴۲۳ هزار هکتار شالیزار و باغ کشاورزی گیلان، سالانه حدود ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی را تولید می کنند.

«علی درجانی » رییس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه اشتغال، اقتصاد و امنیت گیلان وابسته به امنیت غذایی و کشاورزی است گفت: برنامه‌های راهبردی دشمن برای آسیب رساندن به کشور مربوط به بخش کشاورزی است لذا باید نگاه دراین حوزه نگاه پیشگیرانه و علمی داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات حوزه اعتبارات بخش کشاورزی افزود: استان گیلان در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک دارای رتبه است و از نظر عملکردی در بسیاری از زمینه‌ها از سطح کشوری نیز رتبه بالاتری دارد.

درجانی با بیان اینکه امسال میزان تولید برنج گیلان حداقل ۶ تا۸ درصد افزایش داشت گفت: سال گذشته ۷۵۰ هزار تن برنج سفید و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک در استان گیلان تولید شد‌.

درجانی با اشاره به برنامه‌هایی نظیر شخم به ‌موقع جهت کنترل آفات و افزایش بهره‌وری در مصرف آب گفت: برای افزایش بهره‌ وری در مصرف آب پس از ۲ دهه لایروبی و ارتقاء کیفیت آب‌بندان‌های گیلان را شروع کردیم و تاکنون ۳/۱ درصد از آب‌بندان‌های استان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی لایروبی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.