توزیع ۴۰ هزار قطعه بچه‌ ماهی در آب بندان‌های گیلان

0 439

۴۰ هزار قطعه بچه ماهی از سوی شیلات گیلان به منظور ماهی‌دارکردن آب بندان‌های گیلان توزیع شد.

 مدیرکل شیلات گیلان با بیان این که استخرهای ذخیره‌ی آب کشاورزی یا همان آببندان‌ها می‌توانند علاوه بر تامین آب کشاورزی در توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی نظیر آبزی‌پروری نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرند، در گفت وگو با مرور اظهار کرد: اداره کل شیلات گیلان طبق سنوات گذشته در راستای اجرای طرح ماهی‌دارکردن آب بندان‌های استان برای استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت آببندان‌ها و بکارگیری چندمنظوره‌ی آنها، تعداد ۴۰ هزار قطعه بچه‌ماهی گرمابی را در ۱۷ پهنه به وسعت ۴۰هکتار واقع در ۱۱ شهرستان استان توزیع کرد.

 «عطیم مدبری» در ادامه گفت: رشت، صومعه سرا، شفت، فومن، رضوانشهر، ماسال، بندرانزلی، آستانه اشرفیه، سیاهکل، لنگرود و املش شهرستان‌هایی هستند که این ۴۰ هزار قطعه بچه ماهی در آنها به بهره‌برداران آببندان‌ها تحویل داده شد.

 این مقام مسؤول درباره‌ی مشکلات موجود بر مسیر اجرای طرح ماهی‌دار کردن آببندان‌های گیلان، یادآور شد: با توجه به مشکلات اجتماعی موجود در روستاها و همچنین کمبود آب در برخی از آببندان‌های شهرستان‌های استان به ویژه در زمان اوج مصرف آب برای اراضی شالیزاری به دلیل اولویت کاربری آببندان‌ها برای اراضی شالیزاری، استفاده‌ی دو منظوره از آببندان‌ها با محدودیت همراه است.

 وی آب بندان‌هایی را برای ماهی دارشدن از سوی شیلات مناسب دانست که لایروبی شده باشند و از آب مطمئن و قابل دسترسی در طول پرورش ماهی برخوردار باشند و افزود: همچنین وجود دریچه‌ی خروجی و راه دسترسی مناسب و تأیید بهره‌بردار از سوی شورای روستا نیز از دیگر مواردی است که در این زمینه لحاظ می‎شود و تحویل بچه‌ماهی برای یکبار به آببندان مذکور در راستای تشویق و ترغیب بهره‌بردار آن برای ماهی‌دار کردن آب‌بندان در سال‌های آتی صورت می‎پذیرد.

مدبری درباره گونه‌های قابل پرورش در آببندان‌ها اظهارکرد: با توجه به موقعیت آببندان‌های استان از نظر قرارگیری در شرایط مناطق پست و کم ارتفاع جلگه‌ای و همینطور بر اساس نوع سازه‌ی استخر و تقویم زمان آبگیری و استفاده از آببندان‌ها، مناسب‌ترین گونه برای پرورش در آببندان پرورش ماهیان گرمابی (فیتوفاک، بیگ‌هد، کپور معمولی و آمور) است. البته آببندان‌های دارای شرایط مناسب و برخوردار از توان تامین آب در فصول زراعی، می‌توانند در فصول پاییز و زمستان برای پرورش ماهیان سردابی در قالب پرورش در محیط‌های محصور (پرورش در قفس) مورد بهره‌برداری قرارگیرند.

 مدیرکل شیلات گیلان در پایان مساحت کل آببندان‌های استان بر اساس برآورد شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان را حدود ۹۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: اعتبارات مربوط به طرح ماهی‌دار کردن آب بندان‌های استان، سال ۱۳۸۶ در سفر ریاست محترم جمهور وقت به گیلان تصویب شد و بدین ترتیب هر ساله خریداری و تحویل بچه ماهی به بهره‌برداران آببندان‌ها بر اساس بودجه‌ی اختصاص داده شده، انجام می‌گیرد. گفتنی‌ست، از آغاز اجرای این طرح تا کنون نزدیک به ۴۰۰۰ هکتار از سطح آب بندان‌های استان سابقه‌ی دریافت بچه ماهی بصورت ترویجی داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.