شروع فصل صید زیر سیطره کرونا

0 333

چهارهزار صیاد گیلانی از امروز صید ماهیان استخوانی دریای خزر را آغاز کردند . در حالی که فصل صید گذشته مجموع صید از سواحل کاسپین در گیلان با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.  بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سازمان شیلات ایران تا پایان بیستم اسفند‌ماه سال گذشته، چهار هزار و ۳۴۳ تُن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر در سه استان شمالی کشور صید شد. سهم صید صیادان گیلانی ازاین میزان، هزار و ۵۳۵ تن انواع ماهی استخوانی بوده است. به گفته‌ی مسوولان سازمان شیلات کشور شیوع بیماری کرونا و کاهش دریاروی صیادان، تأثیر بسیار چشمگیری در میزان صید در استان‌های شمالی کشور داشته است.

«عظیم مدبری» مدیرکل شیلات گیلان پیشتر با اشاره به کاهش صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در گیلان گفته بود: این مقدار صید در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته حدود ۲۳ درصد کمتر بوده است. بیشترین ماهی صید شده از بستر دریای خزر با ۱۱۴۰ تن مربوط به ماهی سفید است. ۳۹۵ تن نیز شامل گونه‌هایی نظیر سوف، سیم، کفال و دیگر گونه‌ها بوده است. عواملی نظیر وضعیت نامناسب جوی و طوفانی بودن دریا در فصل صید و صیادی و محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا از جمله مواردی بودند که بر روند صید ماهیان استخوانی دریای خزر تأثیرگذار شدند.

 وی با بیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر از امروز تا پایان فروردین ماه سال آینده شروع می شود، افزود: صیادان گیلانی در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر از جمله ماهی سفید، کفال، سیم، سوف و کپور دریایی مبادرت می کنند. پیش بینی می‌شود درصورت شرایط مساعد جوی بیش از ۲ هزار تن ماهی از دریای خزر صید شود.

گفتنی است سال گذشته عدم همزمانی صید از دریای خزر در استانهای شمالی اعتراضاتی را از سوی نمایندگان گیلانی مجلس یه دنبال داشت. سال گذشته  فصل صیادی در گیلان یک هفته دیرتراز دیگر استانهای شمالی شروع شد که نمایندگان مجلس با انتقاد از رفتار تبعیض آمیز شیلات کشور در صدور مجوز آغاز فصل صید در استانهای شمالی به وزیر جهاد کشاورزی تذکر کتبی دادند و خواستار رفع دوگانگی در شروع صیادی از دریای خزر شدند. این در حالیست که در استان مازندران ۵۴ پره صیادی و در گیلان ۵۱ پره صیادی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.