کاهش ۸ درصدی صید ماهیان استخوانی از دریای خزر

0 364

صیادان غیرمجاز و کولاک دریا ، ۸ درصد صید امسال ماهیان استخوانی دریای خزر در گیلان را کاهش داد.  ۴ هزار صیاد گیلانی درحالی امسال فصل صید ماهیان استخوانی را سپری می‌کنند که سال گذشته صیادی و روزی شان تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش همراه شده بود. اما امسال حضور بی مجوز و بدون نظارت صیادان غیرمجاز در دریای خزر و برداشت های بی رویه‌ی آنها، میزان ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر را درمعرض خطر کاهش قرار داده است.

این در حالی است که آلودگی آب رودخانه‌ها و کاهش آب رودخانه‌های ورودی به خزر که محل تخم‌ ریزی ماهیان استخوانی است هم درکاهش ذخایر ماهیان استخوانی بی تأثیر نبوده است.

«اکبرایلدرم» معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات گیلان در این رابطه به مرور گفت: از ۲۰ مهر ماه تا کنون تعداد روزهای کولاکی دریای خزر بیشتر شده و صیادان تعاونی استان کمتر به صید رفتند. از سوی دیگر نیزحضور صیادان غیرمجاز، توقیفات و دستگیریهایی که داشتیم نشان می‌دهد که یکی ازعلل کاهش صید امسال تعاونی ها، حضور صیادان غیرمجاز بوده که ماهی سفید بیشترین صید آنها بوده است.

معاون صید شیلات بیشترین کاهش ماهیان استخوانی را مربوط به ماهی سفید و کمترین را ماهی کفال عنوان کرد و افزود: تاکنون ۳۹۲ تن صید ماهی استخوانی انجام شده که ازاین میزان، ۲۲۷ تن ماهی کفال( ۵۸ درصد )، ۱۴۴ تن ماهی سفید ( ۳۷ درصد ) و ۲۱ درصد صید نیز اختصاص به سایرماهیان نظیر سوف، سیم و کپور دارد. ارزش خالص فروش صید امسال تا کنون ۳۲۷ میلیارد ریال بوده است.

ایلدرم اضافه کرد: در فصل صید امسال که از ۲۰ مهر شروع و  تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد پیش بینی می‌شود ۲۵۰۰ تن صید ماهیان استخوانی در دریای خزر صورت بگیرد.

گفتنی است سال گذشته در پایان فصل صید ماهیان استخوانی، شرکتهای تعاونی صیادی پره‌ی گیلان ۱۷۷۵ تن صید از دریای خزر داشتند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۶ درصد کاهش داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.