اجرای پروژه‌های زیر ساختی تالاب عینک رشت چشم انتظار واگذاری

انتقاد عضو شورای شهر از طولانی شدن واگذاری تالاب عینک به شهرداری رشت

0 496

تالاب عینک رشت که عنوان بزرگترین تالاب شهری کشور را یدک می‌کشد، چندی پیش ازسوی شرکت بازآفرینی کشور با تخصیص اعتباراتی در مسیر احیا و بازآفرینی شهری قرار گرفت.

پیش از این مباحث زیادی در بهره برداری ورزشی و تفریحی از تالاب عینک توسط مدیریت شهری رشت مطرح شد که اجرای آنها منوط به واگذاری مالکیت تالاب ازسوی آب منطقه ای به شهرداری رشت اعلام شد، ازجمله بحث احیای تالاب و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن با احداث مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، احداث هتل، طرحهای تفریحی و ورزشی قایقرانی و … که در نهایت به دلیل عدم ثبات در مدیریت شهری و مخالفتهای آب منطقه ای در واگذاری به شهرداری ناکام باقی ماند و چیزی جز گسترش آفت گیاه سنبل آبی و ورود فاضلاب شهری عاید بزرگترین تالاب شهری کشور نشد.

مشکل مالکیتی تالاب عینک رشت هنوز بین شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای گیلان حل نشده است. بیش از شش ماه است که همچنان معطل یک تفاهمنامه فی مابین شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای هستیم.

این درحالیست که تالاب عینک علاوه بر گردشگری از لحاظ اکولوژی و آبزی پروری دارای اهمیت زیادی است. اما رها شدن تالاب و جلوگیری از برنامه ریزی های سایر دستگاه های شهری از سوی آب منطقه ای برای سالها این آبندان شهری را به مامنی برای آفت سنبل آبی تبدیل کرد. بطوریکه سالها بلاتکلیفی وعدم اجرای پروژه های حفاظتی، به سرعت تالاب را به سمت نابودی و تخریب پیش برد. اما حضور و تلاشهای گروههای زیست محیطی در پاکسازی تالاب از گیاه مهاجم سنبل آبی زیر سایه بی توجهی سازمان محیطزیست مانع از نابودی آن شد.

با این حال خرداد ماه سال گذشته مجمع شرکت آب منطقه ای گیلان بعد از مخالفتهای زیاد و خودداری از واگذاری تالاب عینک به شهرداری رشت تحت آنچه که محافظت از تالاب و جلوگیری از دست درازی اشخاص به آن اعلام می کرد در نهایت با اخذ نظر کارشناسی رسمی دادگستری نسبت به اجاره و واگذاری ۳۰ ساله تالاب عینک به شهرداری موافقت کرد. مالکیتی که امروز«امیر حسین علوی»عضوی شورای شهررشت از عدم اجرای آن گله کرد و گفت: مشکل مالکیتی تالاب عینک رشت هنوز بین شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای گیلان حل نشده است. بیش از شش ماه است که همچنان معطل یک تفاهمنامه فی مابین شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای هستیم.

شهرداری باید مجوزهای لازم در استفاده سازگار زیست محیطی از تالاب مانند جلوگیری از ورود آلاینده های شهری، فاضلاب و لایروبی آب بندان را به شرکت آب منطقه ای ارایه کند تا فرایند واگذاری به درستی روند خود را طی کند.

علوی با بیان اینکه بخشی از مشکلات و عقب ماندگی پروژه‌های شهری به حوزه اجرا و عدم همراهی برخی دستگاه‌ها با شهرداری رشت بر می‌گردد افزود: در بحث تالاب عینک اساسا سرمایه‌گذار برای ورود به آن کاملا آماده است و تاکنون نیز انواع و اقسام سرمایه‌گذاران مذاکراتی در این بخش داشته‌اند اما هنوز مشکل مالکیتی که بین شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای وجود دارد حل نشده است و این مساله یکی از موانع ساماندهی و اجرای پروژه سرمایه‌گذاری تالاب عینک با برآورد سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی است.

از سوی دیگر «وحید خرمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در گفتگو با مرور مدعی است اقدامات حقوقی واگذاری و اجاره تالاب عینک در حال اجرا است و حتی طرحهای مطالعاتی ارایه شده از شهرداری در چگونگی بهره برداری از تالاب توسط کارشناسان فنی شرکت مطالعه شده است.

 خرمی تاکید کرد: شهرداری باید مجوزهای لازم در استفاده سازگار زیست محیطی از تالاب مانند جلوگیری از ورود آلاینده های شهری، فاضلاب و لایروبی آب بندان را به شرکت آب منطقه ای ارایه کند تا فرایند واگذاری به درستی روند خود را طی کند.

در حالیکه علوی از طولانی شدن روند واگذاری تالاب به شهرداری و آماده بودن طرحهای سرمایه گذاری برای تالاب عینک خبرداده اما «متین عاشوری» رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت بهره برداری از تالاب عینک را منوط به اجرای زیرساختهای بازآفرینی در تالاب عینک بیان کرد.

عاشوری هرگونه طرحهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را منوط به اجرای زیرساختها در فاز اول مشروط کرد و افزود: شهرداری رشت بعد از واگذاری به ۱۴ هکتار پهنه تالاب دسترسی دارد که از این میزان ۱۲ هکتار محیط آبی است وعملا کلیه طرحهای سرمایه گذاری ورزشهای آبی باید بعد ازاقدامات زیرساختی  اجرایی شود. 

عاشوری به مرور تاکید کرد: زیر ساختهای بازآفرینی تالاب عینک رشت مانند ایجاد فضای پیاده روی و تفریحی، استفاده از ظرفیت کمپینگ، مسیر دوچرخه سواری، احداث پلهای چوبی و بخشی ازتملکهای مورد نیاز درحاشیه تالاب از جمله پروژههای زیر ساختی فاز اول مطالعات تالاب عینک است که از مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات باز آفرینی چیزی حدود ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این زیر ساختها پیش بینی شده است.

رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری با اشاره به مطالعات زیست محیطی در فاز بلند مدت تالاب عینک اظهار کرد: در پهنه اول تالاب با برداشتن پل سد خاکی و افزوده شدن به طول آن، استفاده از مسیر قایقرانی با رویکرد گردشگری و حفظ محیط زیست برای ما فراهم می شود.

عاشوری هرگونه طرحهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را منوط به اجرای زیرساختها در فاز اول مشروط کرد و افزود: شهرداری رشت بعد از واگذاری به ۱۴ هکتار پهنه تالاب دسترسی دارد که از این میزان ۱۲ هکتار محیط آبی است وعملا کلیه طرحهای سرمایه گذاری ورزشهای آبی باید بعد ازاقدامات زیرساختی  اجرایی شود.

گفتنی است طی توافقنامه بهره برداری از آب بندان عینک مابین شورای اسلامی شهر، شهردار رشت و شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در خرداد ماه سال گذشته مقرر شد

چگونگی اجرای طرح های سرمایه گذاری در آب‌بندان عینک مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار بگیرد. همچنین شهردار رشت موظف شد قبل از ورود سرمایه گذار، کلیه مقررات و الزامات حقوقی و محیط زیستی و شهرسازی در مدیریت و نحوه بهره برداری از آب‎بندان عینک را رعایت کند.

لایروبی سالیانه، اجرا و تکمیل رینگ حفاظتی در محدوده قانونی و حریم آب‎بندان ازسوی شهرداری و جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل آب‎بندان توسط محیط زیست ازدیگر مفاد این توافقنامه سه جانبه بوده است.

تالاب عینک در منطقه ۴ شهر رشت از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیرمجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت محدود شده است. این تالاب  که بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است از مناطق گردشگری مهم و مکان های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است. این تالاب به دلایل زیست محیطی جز تالابهای کنوانسیون رامسر قرار ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.