تکمیل پروژه بلوار ۸ دی رشت، در دستان ِ باد و باران

انتقاد شهروندان از کندی پروژه بلوار 8 دی رشت

0 1,141

مدتهاست شهرداری رشت پروژه عمرانی جدیدی را در این شهر آغاز نکرده است. علیرغم اینکه در تابستان گذشته، شهرداری از اجرای ۵ پروژه بزرگ عمرانی در رشت ازسوی قرارگاه خاتم الانبیا خبرداد، اما هنوزعملیات اجرایی این پروژه ها در سطح شهر آغاز نشده است. این در حالیست که تعدادی از پروژه های عمرانی رشت که میراث شهرداران گذشته این شهر است نیز هنوز به سرانجام نرسیده و نیمه تمام باقی مانده اند، از جمله لوله گذاری جمع آوری آبهای سطحی و رینگ درون شهری ۸ دی.

علیرغم زیرسازی و آزاد سازی معابر تاکنون به بهره برداری نرسیده است. این خیابان که در دو فاز بلوارهای معلم و رشتیان را به یکدیگر متصل می‌کند نقش موثری در کاهش ترافیک و تسهیل تردد خودروها در یکی از مهمترین معابر درون شهری برعهده دارد و قرار است از بار ترافیکی خیابان معلم بکاهد. در ماههای اخیر زیرسازی و روکش آسفالت فاز دوم این پروژه برای اتصال به فاز اول خیابان که سال گذشته به بهره برداری رسید از سوی شهرداری منطقه یک شهرداری رشت در مسیر اجرا قرار گرفته اما روند کند آن اعتراض شهروندان منطقه را به دنبال داشته است.

احداث رینگ‌های درون شهری در راستای کاهش بار ترافیکی رشت از مهمترین مطالبات شهروندان رشتی است. خیابان هشت دی یکی از جدید ترین معابر و رینگ های رشت است که  احداث آن در دوره چهارم شورای شهر رشت با برآورد ریالی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کلید خورد، اما علیرغم زیرسازی و آزاد سازی معابر تاکنون به بهره برداری نرسیده است. این خیابان که در دو فاز بلوارهای معلم و رشتیان را به یکدیگر متصل می‌کند نقش موثری در کاهش ترافیک و تسهیل تردد خودروها در یکی از مهمترین معابر درون شهری برعهده دارد و قرار است از بار ترافیکی خیابان معلم بکاهد. در ماههای اخیر زیرسازی و روکش آسفالت فاز دوم این پروژه برای اتصال به فاز اول خیابان که سال گذشته به بهره برداری رسید از سوی شهرداری منطقه یک شهرداری رشت در مسیر اجرا قرار گرفته اما روند کند آن اعتراض شهروندان منطقه را به دنبال داشته است.

سعیدی یک شهروند ساکن کوی صفاری در خیابان معلم با بیان اینکه مسوولان شهرداری رشت بارها به بهانه نبود بودجه این پروژه را به تعویق انداختند، به مرور گفت: درچند سال اخیر ساکنان این منطقه با آبگرفتگی و گل‌آلودی مسیر درگیر بودند و حال که مابقی خیابان در دست احداث است مشکل گرد و خاک و ترافیک مردم را اذیت می‌کند.

این شهروند گفت: انتظار داشتیم این خیابان در دهه فجر افتتاح شود اما حالا وعده عید نوروز را می‌دهند اما با روندی که در پروژه دیده می شود این خیابان تا عید هم به بهره برداری نمی رسد.

مولایی یکی از کسبه خیابان صفاری هم از نبود جای پارک و مسیر ایمن برای تردد شهروندان منطقه گلایه کرد و گفت: کوچه‌های منتهی به این خیابان به مسیرهای جایگزین برای تردد مردم و اتومبیلها  تبدیل شده اند و آرامش از کوچه ها و ساکنان آنها رفته است.

پروژه باید تا پایان سال نهایی شود

«فاطمه شیرزاد»عضو شورای شهررشت نیز با انتقاد از کندی پروژه بلوار ۸ دی به مرور گفت: بعد از تاکید شورای شهر به شهرداری در اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی، این پروژه در سه ماه اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است. این درحالیست که کلیه تملک‌ها و تاسیسات و زیرسازی آن از مدتهای گذشته آماده است.

شهردار منطقه یک رشت: اگر هوا با پیمانکار یاری کند به زودی عملیات عمرانی فاز دوم نیز تکمیل می‌شود. در حال حاضر این پروژه ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با مساعد شدن هوا روکش آسفالت و بحث روشنایی و پیاده رو سازی آن شروع می‌شود. حتی درختان مورد نیاز برای کاشت در دو طرف خیابان از سوی فضای سبز شهرداری تهیه شده‌اند.

شیرزاد با تاکید به اینکه برای رفع موانع ترافیکی ودسترسی بهتر شهروندان به خیابانهای مرکزی رشت نیاز است این خیابان هر چه زودتر به زیر بار ترافیک برود ادامه داد: در دیداری که به همراه شهردار از پروژه داشتیم، پیمانکار متعهد شد در سه شیفت کاری و با سرعت پروژه را برای افتتاح تا پایان سال آماده کند. چراکه بلوار ۸ دی از پروژه‌های نیمه تمام سال ۹۹ است و باید هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

عضو کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در خصوص ادامه این بلوار و اتصال آن به خیابان سعدی و بلوار آیت الله احسانبخش افزود: تعریض خیابان، بازگشایی و تملک زمین دراین پروژه نیازمند اعتبارات هنگفتی است که بخشی ازمنابع آن در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری رشت پیش بینی شده است. ادامه بلوار ۸ دی و اتصال آن به خیابان سعدی از برنامه های آینده شهرداری در ۵ تا ۱۰ سال آینده است.

از برنامه زمان بندی جلوتریم

 در همین رابطه «مهیار برنجی» شهردار منطقه یک شهرداری رشت به مرور پاسخ داد: پروژه عمرانی این خیابان توقف نداشته بلکه بارندگی ها مانع از ادامه کار در آن شده است. با هر بارش، اجرای آسفالت و زیرسازی خیابان ۳ روز به تعویق می افتد چون باید منتظر کاهش رطوبت و خشک شدن زمین باشیم.

برنجی افزود: علیرغم اینکه گفته می‌شود این پروژه به کندی پیش می‌رود اما پیمانکار از برنامه زمان بندی تکمیل و تحویل پروژه جلوتر است. اگر هوا با پیمانکار یاری کند به زودی عملیات عمرانی فاز دوم نیز تکمیل می‌شود. در حال حاضر این پروژه ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با مساعد شدن هوا روکش آسفالت و بحث روشنایی و پیاده رو سازی آن شروع می‌شود. حتی درختان مورد نیاز برای کاشت در دو طرف خیابان از سوی فضای سبز شهرداری تهیه شده‌اند.

برنجی با اشاره به اینکه اخیرا حدود ۲۲ میلیارد تومان برای تملک دو ملک در ابتدای خیابان هزینه شده است گفت: برای ادامه زیر سازی و روکش آسفالت به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

تعهدات فاز یک پروژه به خوبی اجرا نشد

«رضا حیدری» معاونت عمرانی شهرداری منطقه یک رشت نیز در پاسخ به مرور با اشاره به اینکه اعتبار اولیه این پروژه ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، گفت: فاز خیابان ۸ دی در سال ۹۸  به طول ۵۵۰ متر اجرا شد و اکنون نیز فاز دوم آن به طول ۳۳۰ متر در دست اقدام قرار دارد.

وی افزود: طبق قراردادی که پیمانکار با شهرداری منطقه یک منعقد کرده این پروژه باید تا مرداد ۱۴۰۰ تکمیل و تحویل شهرداری رشت شود. درحال حاضر جدول گذاری، اجرای کف پوش، نصب تیر چراغ برق و لوله گذاری جمع آوری آبهای سطحی در آن انجام می‌شود. ضمن اینکه این اقدامات در فاز یک پروژه که سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت انجام نشد و پیمانکار فاز دوم همزمان جدول گذاری، کف سازی و نصب تیر چراغ برق فاز یک را برعهده گرفته است.

حیدری نیز تاکید دارد: پیمانکار تمام تلاش خود را برای تکمیل پروژه برای دهه فجر و اکنون پیش از سال گذاشته است اما شرایط جوی و رطوبت زمین مانع از تسریع درروند پروژه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.