خواهان لغو احکام «تعلیق از تحصیل» دانشجویان هستیم

نامه 147 استاد دانشگاه گیلان به ریاست این دانشگاه:

0 453

با آغاز اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های ایران، تاکنون خبرهای بسیاری از ممنوعیت تحصیل دانشجویان و حتی در برخی از موارد ممنوعیت ورود آن‌ها به خوابگاه و دانشگاه منتشر شده است.

دانشگاه شریف و دانشگاه هنر تهران، دانشگاه مازندران، دانشگاه کردستان و دانشگاه رازی کرمانشاه ازجمله دانشگاه‌هایی بودند که اعتراضات دانشجویی در آن‌ها پررنگ بود و صدور احکام انضباطی برای دانشجویان در کنار بازداشت آن‌ها به دو مسئله‌ی نگران‌کننده بدل شد.

نزدیک به ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه گیلان از یک تا چهار ترم از تحصیل در این دانشگاه منع شدند و تعدادی نیز با ضرب‌الاجلی سه روزه مجبور به تخلیه‌ی خوابگاه شدند.

در این میان کمتر کسی فکرش را می‌کرد که دانشگاه گیلان نیز پس از گذشت بیش از یک دهه از آخرین برخوردهای شدید انضباطی، این بار با شدت بیشتری اقدام به صدور احکام انضباطی کند. اعتراضات دانشجویان دانشگاه گیلان، در ماه‌های مهر و آبان در چندین نوبت در پردیس مرکزی این دانشگاه، دانشکده علوم پایه و دانشکده مهندسی شرق گیلان برگزار شد.

۱۴۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان در نامه‌ای به ریاست این دانشگاه خواهان لغو حکم محرومیت از تحصیل دانشجویان شده و به احکام صادر اعتراض کردند.

به دنبال برگزاری این اعتراضات آنگونه که شورای صنفی دانشجویان کشور می‌گوید، نزدیک به ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه گیلان از یک تا چهار ترم از تحصیل در این دانشگاه منع و تعدادی نیز با ضرب‌الاجلی سه روزه مجبور به تخلیه‌ی خوابگاه شدند. اگرچه در اعتراضات دانشجویی امسال دست کم پنج دانشجوی دانشگاه گیلان نیز بازداشت شده بودند که تا امروز خبر دقیقی از وضعیت آن‌ها منتشر نشده است و دانشگاه گیلان نیز درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

نامه ۱۴۷ عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

به دنبال این اتفاقات ۱۴۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان در نامه‌ای به ریاست این دانشگاه خواهان لغو حکم محرومیت از تحصیل دانشجویان شده و به احکام صادر اعتراض کردند.

در این بیانیه که اساتیدی از دانشکده‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی، ریاضی و آمار، ادبیات و علوم انسانی، هنر و تربیت بدنی آن را امضا کرده‌اند، درخواست شده احکام دانشجویان لغو شود تا آن‌ها به تحصیل باز گردند و اساتید هم با تمرکز بیشتری بتوانند به کار و تحقیق علمی بپردازند.

اساتید دانشگاه گیلان در بخشی از بیانیه خود نوشته‌اند: «با عنایت به این مهم که محیط دانشگاه همواره فضایی متمایز و متفاوت با دیگر بخش های جامعه است و با در نظر گرفتن روحیه و ماهیت قشر جوان دانشجو در آزاداندیشی و حق ابراز نظر، ما امضا کنندگان زیر که همگی اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان هستیم، از آن مقام محترم، مصرانه لغو احکام صادره و مجازات کلیه دانشجویان مذکور را قبل از پایان ترم جاری خواستاریم تا به این وسیله امکان بازگشت این جوانان به قضای علمی دانشگاه فراهم شده و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز با روحیه بهتری به تدریس و تحقیق ادامه دهند.»

 دانشگاه در برابر اخبار واکنشی نمی‌دهد

 اگرچه از همان روزهای نخست انتشار خبر تعلیق از تحصیل دانشجویان در بسیاری از رسانه‌های دانشجویی، محلی و ملی منتشر شد اما مسئولان دانشگاه گیلان در مجموعه‌ی معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی و ریاست پاسخ مشخصی به اخبار ندادند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان به مرور می‌گوید: از همان روزهای اول درخواست کردیم درباره این خبر شفاف‌سازی شود که آیا خبر تعلیق از تحصیل دانشجویان صحت دارد یا خیر؟ اما دانشگاه ترجیح داد در مقابل این خبر سکوت اختیار کند.

دانشگاه اساتید را فراخواند

به گزارش مرور پس از انتشار نامه‌ی اساتید دانشگاه گیلان در رسانه‌های کشوری، سرانجام مدیریت دانشگاه تصمیم گرفت در قبال خبرهای منتشر شده موضع‌گیری کند. دکتر فرید نجفی، سرپرست فعلی دانشگاه گیلان اواخر روز چهارشنبه در تماس با تمامی اساتید امضاکننده از آن‌ها درخواست کرد روز شنبه در دانشگاه گیلان حضور یابند تا درباره احکام انضباطی دانشجویان تصمیم‌گیری شود.

مرور مطلع شده که در این جلسه از مجموع ۱۴۷ عضو هیات علمی که نامه‌ی مذکور را امضا کرده بودند، حدود صد نفر حضور یافته بودند. آنطور که یک عضو حاضر در این جلسه می‌گوید، مدیریت دانشگاه در ابتدا با اشاره به اعتراضات دانشجویان و با تاکید بر ادبیات شعارها، صدور احکام تعلیق از تحصیل را ناگزیر قلمداد کرده است اما زمانی که نوبت به اساتید معترض به این روند رسیده، رییس، معاون فرهنگی و معاون دانشجویی دانشگاه نیز پذیرفته‌اند که باید در احکام انضباطی بازنگری صورت بگیرد و آنچه در اعتراضات دانشجویی دانشگاه گیلان رخ داده، متفاوت از سایر دانشگاه‌ها نبوده است.

اهمیت درخواست اساتید؛ تجربه‌ی سایر دانشگاه‌ها

 در اعتراضات دانشجویی دو ماه گذشته نقش اساتید دانشگاه در حمایت از دانشجویان پررنگ شده است.

آبان ماه امسال ۷۹ عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در نامه‌ای به رییس این دانشگاه از برخوردهای قهری و بازداشت دانجویان انتقاد کرده و نوشتند: «متاسفانه در رویکردی نادر در تاریخ دانشگاه تهران، در هفته­ های اخیر شاهد اخبار متناوب و مستند مربوط به مشارکت اداره کل حراست دانشگاه در دستگیری، و در روزهای اخیر در ضرب و شتم دانشجویان، در حریم دانشگاه تهران هستیم. به نظر می ­رسد رویکرد امنیتی اتخاذ شده توسط حراست دانشگاه تهران به مراتب از رخدادهای تاسف برانگیز قبلی در سایر دانشگاه­ها­ بدتر و مصداق بالاتری از شکسته شدن حرمت دانشگاه و دانشگاهیان تلقی می شود. از نظر عملکردی نیز رویکرد حاضر منجر به ملتهب شدن فضا و  مانعی بزرگ برای بازگشت به شرایط عادی در دانشگاه شده است

اعتراض حق طبیعی همه دانشجویان است و در صورت بروز تخلف در بیان اعتراضات صحیح و ناصحیح، مراتب از طریق آیین نامه انضباطی دانشجویان، و نه دستگیری و ضرب و شتم توسط حراست، قابل پیگیری است. راه حل بحران موجود از مسیر به رسمیت شناختن و فراهم آوردن بستر قانونی برای بیان اعتراض ها و گفت و گو با معترضین می­ گذرد.»

۲۱۰ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم پس از جانباختن آیلار حقی، دانشجوی این دانشگاه، در نامه‌ای خواهان بازگشت امنیت به دانشگاه و توقف برخوردهای خارجی با دانشجویان شدند.

جمعی از اساتید دانشگاه کردستان هم که در تحصن دانشجویان این دانشگاه شرکت کرده بودند، بیانیه‌ی مشترکی را به پنج زبان کردی، فارسی، عربی، انگلیسی و آلمانی قرائت کردند. البته دامنه برخورد با دانشگاه کردستان حتی از دانشجویان هم فراتر رفته و چند تن از اساتید این دانشگاه بازداشت شده‌اند.

در روزهای گذشته خبرهایی هم از تعلیق چند تن از اساتید دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی منتشر شده بود که به نگرانی‌ها دامن زد.

 تکلیف دانشجویان دانشگاه گیلان چه می‌شود؟

آنطور که مرور مطلع شده، کمیته‌ی انضباطی دانشگاه گیلان پس از جلسه‌ی دیروز با اساتید متعهد شده تا پیش از پایان ترم جاری در احکام صادرشده برای دانشجویان بازنگری کند و نتیجه را تا پایان همین هفته اعلام کند.

مرور در خبر مربوط به تعلیق ۲۰۰ دانشجو (اینجا را بخوانید) گزارش داده بود که ۱۳۸ دانشجو به مدت یک ترم و ۳۴ دانشجو دو‌ ترم از تحصیل تعلیق شده‌اند.

همچنین این آمار حکایت از آن دارد که ۲۲ دانشجوی دانشگاه گیلان به استناد بندهای ۱۴ و ۱۶ آیین‌نامه انضباطی به مدت سه ترم یا چهار ترم از تحصیل ممنوع خواهند شد اما حکم آن‌ها در کمیته انضباطی وزارت علوم صادر خواهد شد.

آنطور که مرور گزارش داده، علاوه بر احکام تعلیق از تحصیل، دانشجویان غیربومی محروم از تحصیل نیز بنا به قوانین کمیته انضباطی نمی‌توانند از خوابگاه استفاده کنند و برای آن‌ها نیز ضرب‌الاجل سه روزه صادر شده بود تا خوابگاه را تخلیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.