درد ما درد فرهنگی است

احمد سمیعی گیلانی:

0 1,178

احمد سمیعی گیلانی در آئینی که بمناسبت پاسداشت شخصیت وی در سرزمینش رشت برگزار شد افزود: پس از سالها فعالیت سیاسی به این‌ نتیجه رسیدم که باید کار فرهنگی انجام دهم ؛چرا که درد ما درد فرهنگی است و هر قدمی که بر می‌داریم باید برای رشد فرهنگی ملت باشد.

ایرنا نوشت: پدر ویراستاری نوین ایران بیان کرد: الان در زمانه دهکده جهانی هستیم و نباید از درک آن غافل شد، بلکه باید تلاش کرد برای بهره گیری از آن به زبانی مشترک مسلط شد.

این شخصیت ادبی و چهره ماندگار کشور با بیان اینکه هر مقاله و سطری که نگاشتم تنها برای اعتلای فرهنگ بوده است، گفت: البته نیک می‌دانم دنیا تغییر کرده و نصیحت اثر ندارد .

وی از جوانان خواست در حوزه زبان شناسی و ادبی وارد میدان شوند و گفت: زمانه تغییر کرد و دوره مدرنیته را پشت سرگذاشته و وارد دوره پست مدرن شده ایم. همه چیز تخصصی شده است و بایستی از دهکده جهانی بهره بگیریم و درک مفاهیم آن نیاز به زبان مشترک دارد.

سمیعی گیلانی افزود: البته منکر زبان‌های دیگر ملی و محلی نمی‌شویم، اما در محدوده خودشان؛ و گاهی این زبان‌ها از محدوده خود فراتر می‌روند، مانند زبان فارسی که قلمرو فرهنگی آن خیلی بیشتر از قلمرو جغرفیایی است.

وی با تأکید بر اینکه دهکده جهانی به زبان مشترک نیاز دارد، اضافه کرد: توصیه می‌کنم دانشجویان و دانش آموزان ما برای درک و بهره گرفتن از دنیای جدید به زبان یک کشور تولید کننده علم و فن مسلط شوند.

احمد سمیعی گیلانی، چهره ماندگار در رشته ادبیات و ویرایش، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگر، مترجم و ویراستار، زاده‌ی ۱۱ بهمن‌ماه ۱۲۹۹ که او را پدر ویرایش در ایران می‌شناسند، سرزمینش گیلان را هر بار به یمن وجود، بزرگواری لفظ و لطافت طبع شادمانی تازه می‌بخشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.