در روزهای کرونایی چه می کنید؟

0 438

همه می دانیم که گذر این روزهای بحران از همیشه سخت تر است. فشار مواجهه با بیماری، به هم ریختن برنامه ها و اجبار به خانه نشینی بر احوالات ما تاثیر فراوانی دارد. اما باید بدانیم که با گوشه گیری و غصه خوردن موقعیت ما تغییر نمی کند، وقت آن است از جای خود بلند شویم و حال خود و اطرافیانمان را بهتر کنیم. همه ما وظیفه داریم تا با حفظ روحیه، به دیگران مخصوصا بزرگترها و کودکان که در مقابله با اضطراب آسیب پذیری بیشتری دارند کمک کنیم. ما می‌توانیم به این قرنطینه به چشم یک توفیق اجباری برای انجام فعالیت‌های جدید نگاه کنیم.
در این مطلب سعی می‌کنیم فعالیت های متنوعی که می‌توانیم در خانه انجام دهیم را به شما معرفی کنیم.

دوره های آنلاین شرکت کنیم

 این روزها بازار وبینار و آموزش‌های آنلاین بسیار داغ است، از مهارت‌های کامپیوتری تا  آشپزی و ورزش. در دوره‌های آنلاین درست مثل کلاس‌های حضوری می‌توانید با آموزشگر به پرسش و پاسخ بپردازید و به راحتی از خانه نیاز به یادگیری را رفع کنید. بسیاری از بسترهای آموزشی آنلاین برای این روزها که در خانه هستیم تخفیفاتی در نظر گرفته‌اند و فرصت خوبیست تا یادگیری از راه دور را تمرین کنیم و مهارت های جدیدی بیاموزیم.

یار مهربان را فراموش نکنیم

همه‌ی ما در پس ذهن مان نام چند کتاب را به خاطر داریم که هیچوقت فرصت نکرده‌ایم به مطالعه‌شان بپردازیم. در این روزها می‌توانید به راحتی به صورت آنلاین کتاب‌ها را خریداری و دانلود کنید. اگر همچنان به بوی کاغذ و خش خش برگ‌های کاغذی علاقمندید، مشکلی نیست؛ می‌توانید کتاب ها را به صورت آنلاین خریداری کنید تا به در منزل بیایند. همچنین می‌توانید برای تنوع به گروه‌های کتابخوانی بپیوندید و مطالعه جمعی را تجربه کنید.

پادکست گوش کنیم

 بالاخره چشم‌های ما باید کمی استراحت کنند، نوبت گوش‌هاست. پادکست‌ها مجموعه‌ای از محتوای صوتی دیجیتال هستند که در بستر اینترنت و از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص آن به اشتراک گذاشته می‌شوند و به رادیوی اینترنتی معروفند. پادکست‌ها را می‌توانید در هنگام انجام کارهایی که تمرکز کمتری می‌خواهند نیز گوش کنید، مثلا موقع آشپزی. پادکست‌های فارسی در موضوعات مختلفی در دسترس هستند مثل فردوسی خوانی، تحلیل ورزشی، موسیقی، شما می‌توانید با پادکست به کتاب‌ها گوش کنید و سرگذشت انسان‌ها را بشنوید.

فرصت خوبی برای رفع انباشتگی

به رسم ایرانی، هرسال قبل از عید خانه‌هایمان را از گرد و غبار سالانه می‌تکاندیم، اما امسال با وجود کمبود آب تمرین کردیم تا شست و شو را به حداقل برسانیم ولی می‌توانیم به سادگی رفع انباشتگی کنیم؛ مثلا به سراغ کمد لباس‌ها بروید. یادمان باشد که پارچه‌ها به این سادگی بازیافت نمی‌شوند پس تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از چرخه مصرف خارج نکنید. حالا زمان دارید تا لباس‌هایی را که استفاده نمی کنید با تغییرات جزئی به لباس دلخواهتان تبدیل کنید و یا آن‌ها را برای اهدا کردن کنار بگذارید و در آخرین مرحله به دستمال آشپزخانه تبدیل کنید.

فضای مجازی را فراموش نکنید! فایل های زیادی را ذخیره کرده‌اید که حتی آن ها را به یاد ندارید. گروه‌ها، کانال ها و صفحات اضافی را حذف کنید. به ایمیل خود سری بزنید و آن را تا حد ممکن خلوت کنید. این کارها هم باعث می‌شوند تا انرژی کمتری از شما گرفته شود، هم با سبک شدن سرورها، آلودگی محیط زیست کمتر می‌شود.

ورزش و آشپزی

 در این روزها فعالیت بدنی و تغذیه سالم اهمیت زیادی دارند تا بتوانیم راحت‌تر از این اوقات پرتنش عبور کنیم. می‌توانید به راحتی و از بستر اینترنت دستور پخت غذاهای جدیدی را یاد بگیرید. با این کار نه تنها می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود غذاهای مقوی تهیه کنید، بلکه باید بدانید فعالیت‌هایی مثل آشپزی و شستن ظرف برای استراحت و آرامش ذهن شما مفیدند.

ماندن در خانه و تعطیل شدن باشگاه‌ها تحرک و فعالیت بدنی همه ما را به حداقل رسانده است. برای ورزش کردن در خانه نیازی به وسایل ورزشی ندارید و می‌توانید به راحتی به چالش‌های ورزشی فضای مجازی بپیوندید. البته بهتر است دسته جمعی و با خانواده ورزش کنید تا نشاط جمعی‌تان افزایش یابد و فضای خانه را شادتر کنید.

زبان آموزی

بسیاری از ما زمان کافی برای شرکت کردن در کلاس های زبان نداریم ولی خواه ناخواه یادگیری زبان یکی از نیاز های اساسی ماست. وقت آن است که نگاهی به قابلیت‌های فضای مجازی برای یادگیری زبان جدید بیندازید. صفحه‌هایی زیادی وجود دارند که با شیوه‌های مختلف به آموزش زبان مشغولند و می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها انواع مهارت‌های زبانی را بیاموزید.  فقط باید برنامه داشته باشید تا در میان اطلاعات فراوان گم نشوید.

سریال، سینمایی یا مستند؟

 این روزها تماشای فیلم یکی از محبوب‌ترین تفریح‌هاست. می‌توانید گوشه‌ای بنشینید و اندکی از اطلاعات و نگرانی‌ها فاصله بگیرید. اگر دسته جمعی فیلمی بینید می‌توانید در پایان دور هم بنشینید و فیلم‌ها را تحلیل کنید و لحظات خوشی داشته باشید. هرگز از فیلم‌های مستند غافل نشوید. برخلاف تصور، مستندها فقط درباره‌ی حیوانات نیستند و شما می‌توانید در انواع حوزه‌های مورد علاقه خود فیلم مستند پیدا کنید؛ مستندها علاوه براینکه لذت بخش هستند می‌توانند اطلاعات خوبی به ما بدهند.

به سراغ چیزهای جدید بروید

 حالا که زمان داریم می‌توانیم کارهای جدیدی را امتحان کنیم. مثلا تایپ ده انگشتی یاد بگیریم یا به سراغ خوش نویسی برویم و دست خط  خود را بهتر کنیم. کارهای هنری انجام دهیم و با وسایل دورریختنی آیتم‌های تزئینی بسازیم، یا مثلا با همراهی بچه ها  از مواد بازیافتی عروسک درست کنیم.

مهارت های کامپیوتری را فراموش نکنید. وقت آن است که نیازسنجی کنید، حالا که در عصر اطلاعات هستیم می‌توانیم پاسخ کنجکاوی هایمان را به راحتی پیدا کنیم، به مطالعه بپردازیم، با مفاهیم جدید آشنا شویم و اطلاعات‌مان را به روز کنیم.

خانه ماندن سخت است، پس کودکان را دریابیم

از قدیم گفته‌اند بچه باید بازی کند. اما حالا وقت آن است تا بچه ها را از کوه اسباب بازی‌هایشان جدا کنید. به سادگی بازی‌هایی که جمعی هستند و نیاز به فکر کردن، تمرکز و فعالیت بدنی دارند را از اینترنت پیدا کنید. می‌توانید با بازی‌هایی ساده مثل لی لی یا مسابقه جا به جا کردن وسایل، انرژی بسیار زیاد آن‌ها را کمی آرام کنید. بازی دسته جمعی بزرگ‌ترها با کودکان، نه تنها به کودکان شادی و عزت نفس می‌دهد بلکه روحیه بزرگترها را هم تازه می‌کند و ارتباط ما را بهبود می‌بخشد. از بچه‌ها بخواهید تا به شما در آشپزی و مرتب کردن وسایل کمک کنند. فرصت خوبیست تا مسئولیت پذیری، صبر، تمرکز، نظم و خلاقیت را با آن‌ها تمرین کنید.

روتین‌های که همیشه منتظرشان بودیم

نگاهی به این جمله‌های آشنا بیندازید. از فردا صبح زود پا میشم… از فردا هر روز ورزش می‌کنم…از فردا فست فود نمی‌خورم… متاسفانه در شلوغی های دنیای امروز بسیاری از ما فرصت نمی‌کنیم تا مطابق میل خود فرایندهای زندگی‌مان را بسازیم. خب، حالا زمان دارید تا روتین‌های دل خواهتان را بسازید. می‌توانید با نوشتن برنامه و در نظرگرفتن پاداش یا تنبیه برای خود، به عادت‌های جدید شکل بدهید و تغییرات دائمی در زندگی خود ایجاد کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.