عروسک‌های تالابی در معرض تماشا

برپایی نمایشگاه هنرهای دستی با محوریت محیط زیست در انزلی

0 298

نمایشگاه هنرهای دستیِ بانوان توانمند انزلی با عنوان «تالاب نفس می‌کشد» و با محوریت پرندگان تالاب و محیط زیست برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه که ازسوی موسسه‌ی حافظان طبیعت و با  حمایت اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی و  اداره‌ی حفاظت محیط زیست این شهرستان  برپا شده است، عروسک شش گونه‌ی  جانوری تالاب  و دریا شاملِ  فوک کاسپین، اردک سرحنایی، اردک سرسفید، غازپیشانی سفید کوچک، فلامینگو و کاکایی، همراه با محصولات کاربردی در زندگی روزمره  که   از تالاب نشان دارند، در معرض  تماشا و عرضه قرار گرفته است.

«تالاب نفس می‌کشد»  حکایت بانوانی است که اهمیت  حفاظت از محیط زیست و نجات تالاب انزلی را در دست‌سازه‌های خویش به روایت نشسته‌اند.  کودکانی که عروسک‌های  دست‌سازِ ایشان را در آغوش می‌گیرند، به داشته‌های سرزمین خویش می‌اندیشند، به ساکنان تالاب و دریا که نیازمند حفاظت هستند.

نمایشگاه پس از آموزش

«نوشین نقوی» مدیر عامل موسسه‌ی حافظان طبیعت  در گفت‌وگو با مرور اظهار کرد:  چندی پیش فراخوانی منتشر کردیم و از بانوانی که در حاشیه‌ی تالاب انزلی  زندگی می‌کنند، دعوت کردیم تا  ساخت  تعدادی از پرندگان تالابی و گونه‌های جانوری  شاخص بومی را  بیاموزند.  ما در این مسیر همچنین تلاش کردیم تا  توجه این بانوان  در مورد دیگر محصولاتی  که تولید می‌کردند نیز بر روی گونه‌های جانوری تالاب متمرکز شود. اما اکنون  نمایشگاه « تالاب نفس می‌کشد» به همت و تلاش این بانوان شکل گرفته و  ما نیز در این مسیر کنارشان بوده‌ایم.

  وی افزود: این نمایشگاه  تمرینی برای انجام یک کار گروهی و همچنین فرصتی برای  دریافت بازخورد مخاطبانِ  آثار است. در واقع  نمایشگاه فرصتی فراهم کرده تا  این گروه محصولات‌شان را در معرض نمایش و فروش قرار دهند. البته گفتنی است تک تک این  بانوان، حتی هنگام آموزش تعدادی از محصولات‌شان را به فروش رسانده‌اند، ولی نمایشگاه اولین کار گروهی ایشان محسوب می‌شود.

نقوی: بانوانی  که دست‌ساخته‌های خویش را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند،  عروسک را نه فقط بعنوان اسباب‌بازی، بلکه با هویت و آموزشی که  در آن نهفته، تولید می‌کند. و البته از یاد نباید برد که این محصولات توسط کسانی ساخته می‌شود که خود در کنار تالاب زندگی می‌کنند  و در جریان وقایعی که بر آن می‌گذرد، هستند.

نقوی در بخشی از اظهاراتش یادآور شد: آموزش این بانوان را  از خرداد ماه سال  گذشته شروع کردیم  و تا به امروز می‌توان گفت، تقریبا همگی آنها الگوها رایاد گرفته‌اند  و تولیداتشان به یک استاندارد اولیه رسیده است.  گفتنی‌ست که  ایشان تعدادی عروسک، ساک پارچه‌ای، گلسر، جاکلیدی و کارهای مختلفی  با محویت گونه‌های جانوری تالاب، کاکایی و فوک خزری  تولید کرده‌اند که در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

وی با بیان این که دریافت بازخورد موفقیت‌آمیز از نمایشگاه موجب  تداوم فعالیت‌های این گروه می‌شود، گفت: بانوانی که دست‌ساخته‌های خویش را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند، عروسک را نه فقط بعنوان اسباب‌بازی، بلکه با هویت و آموزشی که در آن نهفته، تولید می‌کند. البته از یاد نباید برد که این محصولات توسط کسانی ساخته می‌شود که خود در کنار تالاب زندگی می‌کنند و در جریان وقایعی که بر آن می‌گذرد، هستند.

نقوی درادامه تصریح کرد: بدونِ تردید انجام چنین اقداماتی موجب نجات تالاب انزلی نمی‌شود، چرا که می‌دانیم مشکلات تالاب بسیار ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست اما این بانوان در مسیری که پیش گرفته‌اند، می‌کوشند اطلاع رسانی کنند و از تالابی حرف بزنند که  وجود دارد و دچار مشکل است؛ به این امید که  سرانجام اتفاقی نیکو در راستای نجات تالاب، رقم بخورد.

 گفتنی است، نمایشگاه «تالاب نفس می‌کشد» در اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی  از روز ششم  تا دوازدهم اسفند ماهِ سال جاری دایر است. این نمایشگاه، صبح‌ها  از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸، البته به غیر از بعدازظهرِ سه‌شنبه، پذیرای حضورعلاقمندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.