یک پیش بینی ناخوشایند

اتمام ذخایر آب سد سفید رود تا خردادماه

0 551

 در حالیکه روز گذشته معاون شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۳۰ درصدی حجم آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد، امروز به دستوراستاندار، آب سد سفید رود دو روز جلوتراز زمانبندی اعلام شده رها سازی شد.

به گفته «محمدجواد خانی‌پور»تاکنون ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ متر مکعب بر ثانیه آب وارد سد سفید رود می‌شود اضافه کرد: آب مورد نیاز در گیلان برای سال زراعی، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که با توجه به ذخیره کنونی، اگر تمام آب پشت این سد برای خزانه‌گیری برنج رهاسازی شود تا خرداد ماه هیچ آبی در سد سفید رود باقی نخواهد ماند.

درحالیکه از روزهای گذشته کشاورزان نسبت به عدم رهاسازی دیرهنگام آب در کانال‌های گیلان گله مندهستند، براساس تصمیم کمیته منابع و مصارف آب گیلان که ۲۲ فروردین از سوی شرکت آب منطقه ای استان اعلام شد، قرار بود رهاسازی آب سد سفید رود از دوازدهم اردیبهشت ماه جاری ( ۲روز دیگر) برای کانال‌های آبیاری فومنات و راست سد سنگر و از شانزدهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سد سنگر آغاز شود.

همچنین طبق اعلام آب منطقه ای گیلان براساس این برنامه، آبگذاری کانال آب بر فومنات از سد تاریک و کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای منطقه شرق استان گیلان از صبح روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

برنامه آبگذاری کانال چپ سنگر(اراضی شالیزارهای شهرستان های رشت و خمام ) نیز با توجه به تغییرات اعلام شده از صبح روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه آغاز می شود. مرحله اول آبگذاری کانال های آبیاری شبکه سفیدرود جهت نشاء برنج ۱۶ روز بصورت پیوسته است و پس از آن نوبت بندی آب بصورت چهار روز قطع و هشت روز وصل ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است: استاندار گیلان از تشکیل قرارگاه های شهرستانی به ریاست فرمانداران به منظور مدیریت توزیع آب کشاورزی خبر داد و افزود: دستگاه های متولی آبرسانی مسئول به روزرسانی تأسیسات هستند و درصورت بروز هرگونه مشکل، باید پاسخگوی خسارت ها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.