آغاز برداشت گل محمدی در شفت

0 801

مدیر جهاد کشاورزی شفت از برداشت گل محمدی در ۸ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد. «محمد رضا یوسف نژاد» گفت: پیش بینی می‌شود باغداران شفتی امسال حدود ۴۸ تن گل محمدی برداشت کنند.

وی قیمت هر کیلو گل‌تر درجه یک  را کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان اعلام کرد.

برداشت گل محمدی در حالی در روستای گیلده شهرستان شفت آغاز شده که در گیلان افزون بر ۳۸ هکتار از باغات استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد. سال گذشته رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفته بود: تا پایان برنامه ششم ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های شیب‌دار گیلان، می بایست به زیر کشت گیاه‌دارویی از جمله گل محمدی برود.

درهمین رابطه «منوچهر پارسافر» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر افزود: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۴۱ تن گل برگ گل محمدی به ارزش چهار هزار و ۹۲۰میلیون ریال در استان گیلان برداشت شود.

وی با بیان اینکه استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است، اضافه کرد: هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌ شود.

پارسافر مهمترین موارد مصرف گل محمدی را تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی عنوان و اضافه کرد: رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت و رضوانشهر عمده شهرستان‌‌های دارای گل‌ محمدی در استان گیلان هستند.

گفتنی است برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت در استان گیلان آغاز  و تا بیستم خرداد ادامه دارد. از گل محمدی گلاب، مربا، اسانس، غنچه و گل خشک تهیه می‌شود در حال حاضر دردهستان جیرده در شهرستان شفت، ۴ کارگاه گلابگیری سنتی و نیمه صنعتی فعالیت دارد که علاوه بر گلاب، عرقیات متنوع دیگر نیز در این کارگاه‌ها تولید و به بازار‌های استان و کشور عرضه می‌شود.

روستای گیلده شفت بیشترین باغات پرورش گیاه گل محمدی را در این شهرستان به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.