آمار مبتلایان گیلانی کرونا: بیش از ۴۰ درصد

0 485

چهار روز پیش بود که «علیرضا رئیسی»معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد در برخی استانهای کشور مانند قم و گیلان حدود ۴۰ درصد مردم به کرونا و بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند. این در حالیست که بیش از دو ماه است که آمار تفکیک شده‌ی استانی از میزان شیوع کرونا ویروس از میزان مبتلایان و آمار فوتی های ناشی از آن  توسط وزرات بهداشت و درمان کشور اعلام نمی‌شود و در برخی استانها میزان درگیری با کرونا، ۵ تا۲۰ درصد متغیر بوده است. اما گیلان  در کنار قم که جزو اولین کانونهای بحران شیوع کرونا در کشور بودند حدود ۴۰ درصد درگیر این بیماری شده اند.

اما « آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با مرور، آمار مبتلایان به کرونا در این استان را کمی بیش از ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بیماری خیلی زودتر از سایر مناطق کشور در گیلان شروع شد، انتظار ما اینست که تعداد بیشتری از مردم گیلان به کرونا مبتلا شده باشند. در حال حاضر به عددی در تعداد مبتلایان رسیدیم که درصد افراد مستعد ابتلا و میزان سرعت شیوع کرونا دراستان کمتر شده است اما این به معنی خاموش شدن بیماری در گیلان نیست و در صورت عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاد نکردن از ماسک امکان شعله ور شدن مجدد کرونا در این استان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید به اینکه در آمار مبتلایان و بستری های روزانه نه کم و نه زیاد شده ایم افزود: از دو ماه گذشته تا کنون به طورمتوسط روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر دربیمارستانهای گیلان به دلیل کرونا بستری می‌شوند. اما در برخی  مناطق، بعد از گذشت دو هفته از آخرین تعطیلات چند روزه و هجوم مسافرین به استان، تعداد بستری ها به ۶۵ نفر هم رسید.

حیدرزاده با بیان اینکه از مردم گیلان انتظارهمکاری در کاهش شیوع بیماری کرونا داریم افزود: همچنان از شهروندان فهیم استان تقاضا داریم همچنان ازحضور درمناطق پرجمعیت، اماکن عمومی، مهمانی و جشن عروسی خودداری کنند و یا در صورت حضور ترجیحا از ماسک استفاده و شستشوی دست را فراموش نکنند.

معاون بهداشتی استان در خصوص آخرین اقدامات و دستور العمل های ستاد مقابله با کرونای گیلان گفت: الزام همه‌ی افراد جامعه از ماسک و فعالیت تالارها با یک چهارم ظرفیت و رستورانها با  یک دوم ظرفیت آخرین تصمیمات گرفته شده در استان است.

حیدرزاده از بازرسی و نظارت دقیق از اماکن عمومی و خدماتی استان خبر داد و گفت: تا کنون ۸۰ تذکر و ۲ مورد پلمپ واحد خدماتی متخلف در استان صورت گرفته است. وی افزود: خوشبختانه در سطح استان در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ تامین مواد ضد عفونی و بهداشتی از جمله ماسک و آب ژاول وجود ندارد و ضد عفونی های روزانه توسط دانشگاه علوم پزشکی و سپاه انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.