آیا زور استاندار به روسها می چربد؟

استاندار گیلان به روسیه سفر می‌کند

0 182

استاندار گیلان فردا در صدر یک هیئت اقتصادی و به منظور امضای تفاهم همکاری چندجانبه، بررسی آخرین روند کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت_ آستارا و دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه به این کشور سفر می‌کند.

به گفته «اسدالله عباسی»، پیگیری آخرین وضعیت توافق‌های ترانزیتی، کریدور شمال جنوب، پروژه رشت آستارا، توسعه زیرساخت‌های بندری، معرفی محصولات صادراتی استان گیلان و برگزاری نشست بین تجار گیلانی و روسی، رایزنی در خصوص مسائل مربوط به حمل‌ونقل دریایی، زمینی و ریلی و همچنین امضا چند تفاهم همکاری فی مابین و ملاقات با همتایان روس در جمهوری داغستان و آستارا خان و همچنین دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه در دستور کار این هیئت ایرانی است.

در حالیکه ۱۹ دی ماه سال گذشته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، از مذاکره با روسیه برای اجرای تفاهم‌نامه ۱۶ بندی مشارکت در خط ‌آهن رشت-آستارا و اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی خبر داده بود و قرارداد همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای ایجاد خط راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در اردیبهشت ماه امسال نیز به امضای دو کشور رسید اما تاکنون یکی از مهمترین خطوط ریلی کریدور شمال به جنوب کشور هیچ اقدام عملی انجام به خود ندیده است.

این در حالیست قرار بود در گام اول موافقتنامه تامین مالی این خط ریلی بین ایران و روسیه به امضا برسد و پس از آن بلافاصله موافقتنامه پیمان نیز بین دو طرف امضا شود. با این حال جزئیات زیادی از این قرارداد منتشر نشد.

در عین حال آبان ماه جاری «عباس خطیبی» معاون شرکت ساخت نیز گفته بود؛ ایران معطل روسیه نمانده، اما سرعت فعالیتش بر روی پروژه پایین است.

 او تأکید کرد: راه‌آهن رشت-آستار در حال اجرا است و مطالعات روس‌ها بر روی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا عامل توقف این پروژه نشده است.

حال که روسیه در رابطه با اجرای به موقع تفاهم‌نامه ۱۶ بندی مشارکت در خط‌آهن رشت-آستارا تعلل کرده، آیا استاندار گیلان می‌تواند در این سفر، هیأت روسی را بار دیگر به انجام تعهدات خود در قبال راه آهن رشت _ آستارا متعهد کند؟

لازم به ذکر است؛ راه‌آهن رشت-آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب از بندر عباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود. ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا با روسیه از هدف گذاری‌های ترانزیتی این خط ریلی مهم کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.