ابتلای ۱۴۰۰ پرستار گیلانی به کرونا

مهاجرت 20 درصد پرستاران گیلانی به دلیل معیشت

0 419

حدود ۳۰۰ روز است که پرستاران کشوردرصف اول مقابله با کرونا حضور دارند. طی آماری که رئیس‌ سازمان نظام پرستاری کشور ارایه کرده، از حدود ۱۴۵ هزار پرستار حاضر در مراکز درمانی ، حدود ۶۰ هزار نفر به این بیمار مبتلا شدند و حدود ۱۰۰ نفر از آنان جان باختند. در زمان حاضر ۶۰۰۰ نفر یا در قرنطینه ‌اند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفته‌اند.

درگیلان نیز پرستاران با پذیرفتن ریسک خطرابتلا به بیماری کرونا از ابتدا در راس کار بوده اند و دراین بین ۵ نفر جان خود را از دست دادند. این درحالیست که این استان با کمبود کادر پرستاری مواجه بوده و به ازای هر تخت بیمارستانی ۱/۱ دهم پرستار در مراکز درمانی گیلان حضور دارد. درحالیکه این میزان باید به ۱.۵ درصد (یک ونیم ) به ازای هر تخت باشد. امروز درحالی از پرستاران استان تجلیل می‌شود که همچنان تعدادی از مطالبات پرستاران در سالهای اخیر محقق نشده است. تبدیل وضعیت پرستاران ۸۹ روزه ، پرداخت مطالبات معوق و اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری از جمله این مطالبات است.

«طاهره زاهد صفت» سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با مرور با بیان اینکه ازمجموع ۴۰۵۰ نفرکادر پرستاری در بیمارستانهای دولتی گیلان و هزار نفر درمراکز درمانی خصوصی ، ۱۴۰۰ نفر از اسفند سال گذشته تا کنون به کرونا مبتلا شده و ۵ نفر فوتی داشتیم گفت: با توجه به توسعه‌ی بیمارستانها و راه اندازی بخشهای آی سی یو در سایر مراکز درمانی استان، با کمبود پرستارمواجه هستیم و حداقل به هزار پرستار جدید نیازمندیم.

زاهد صفت در پاسخ به جذب پرستاران ۸۹ روزه که درابتدای شیوع کرونا به کمک کادر درمانی استان آمدند افزود: ۹۸ درصد مراحل جذب ۱۸۴ نفر از پرستاران  ۸۹ روزه به اتمام رسیده و با قرار گرفتن تحت پوشش شرکت آوای سلامت به زودی تبدیل وضعیت می شوند.

وی درخصوص پرداخت مطالبات معوق پرستاران با تایید اینکه مبلغ کارانه‌ی پرستاری پایین است اضافه کرد: درپرداخت معوقات و مطالبات کرونا نسبت به سایر کشور در وضعیت بهتری هستیم ومطالبات کارانه و اضافه کاری کرونا تا پایان شهریور به پرستاران استان پرداخت شده است.

زاهد صفت از تصمیم وزارت بهداشت از نظر گرفتن سختی کار برای پرستاران مواجه با بیماران کرونایی خبر داد و ادامه داد: پرستاری یکی از سخت ترین مشاغل دنیا است و نیاز به ایجاد انگیزه و تسهیلات رفاهی برای آنها داریم. متاسفانه طبق آمار از سال گذشته تا کنون شاهد مهاجرت ۵۰۰ پرستار در کشور بودیم که ازاین تعداد ۲۰ درصد پرستاران گیلانی بودند.

دولت باید نگاه ویژه ای به این قشر داشته باشد و حداقل کاری که می تواند برای آنها انجام دهد اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری است که از سال ۱۳۸۶ که مصوب شده ولی همچنان درانتظار اجرا قرار دارد. طی این قانون تمام خدمات پرستاران کد دار شده و از نظر مالی منجر به افزایش حقوق آنها می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.