ابتلای ۳۹۴ گیلانی به ایدز طی ۳۰ سال

0 494

امروز ۱۰ آذر مصادف با اول دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نام گذاری شده است. بیماری که سالهای زیادی از سوی مقامات بهداشتی ایران نفی و انکار می شد و از هر گونه پاسخ و ارایه آمار مبتلایان خودداری صورت می گرفت.

اما اتفاقاتی که در پی ابتلای دهها تن از اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان استان چهار محال و بختیاری در اوایل مهر ماه جاری رخ داد و بازتاب خبری آن در سطح  جهانی همرسانی شد بار دیگر نگاهها را به این بیماری قرن معطوف و مقامات بهداشت و درمان کشور را مجبور به پاسخگویی در این رابطه کرد.

امروز اعلام شد از ۳۰ سال گذشته تا کنون ۳۹۴ مورد بیماری ایدز درگیلان شناسایی شده اند که ۸۳ درصد آن را مردان تشکیل می دهند.

«فردین مهرابیان» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرور گفت: استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده، سرنگ‌های آلوده، رفتارهای جنسی حفاظت نشده و یا از طریق مادر آلوده به فرزند برخی از راه های انتقال ویروس ایدز در این بیماران بوده است.

مهرابیان در پاسخ به سوال مرور درخصوص نظارت دقیق بر خانه های بهداشت روستایی با توجه به حساسیتهای ایجاد شده گفت: خانه های بهداشت کل استان تحت نظارت دقیق کارشناسان و بازرسان قرار دارند و اکنون به دنبال بحث توانمند سازی و ارتقاء آموزشها  با هدف آشنایی از انواع راههای انتقال در این مراکز هستیم.

وی افزود: ۴ مرکز در زمینه مشاوره بیماری‌های رفتاری برای آموزش، پیشگیری، کنترل و درمان ایدز در شهرهای رشت انزلی ،لاهیجان و تالش  به صورت رایگان خدمات آموزشی  ارایه می کنند. همچنین به دنبال ارایه آموزشهای پیشگیری از این بیماری در سطح دانشگاه ها  و مدارس با کمک شبکه های بهداشت و درمان هستیم.

وی تاکید کرد: نبود آگاهی و اطلاع کافی نسبت به این بیماری زمینه افزایش ابتلا به آن را فراهم می‌کند. باید روش‌های انتقال بیماری در سطح جامعه آگاهی بخش شود. در حدود ۹۸ درصد مبتلایان به ایدز کم سواد یا بی سواد هستند.

مهرابیان گفت: استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده، سرنگ‌های آلوده، رفتارهای جنسی حفاظت نشده و یا از طریق مادر آلوده به فرزند برخی از راه های انتقال ویروس ایدز بوده است.

در حال حاضر ۱۹۴ مرکز بهداشتی، ۹۶۹ خانه بهداشت و ۴۲ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی در استان گیلان فعال است.

گفتنی است بر اساس آمارها تا کنون تعداد مبتلایان به ایدز در ایران ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر جانباخته‌اند. از ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر مبتلا به ایدز ۱/۶۰ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲/۲۲  به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند و در این میان سهم زنان ۱۸ درصد و سهم مردان ۸۲ درصد بوده است.

شعار امسال این روز «آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان اچ آی وی، همه در یک کشتی نشسته ایم» در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.