ادامه‌ی نوبت‌بندی آب‌زراعی، با وجود سال پربارش

1 347

بنا بر آمارهای سازمان آب منطقه‌ای گیلان از ۲۶ اسفندماه تا نیمه‌ی خردادماه یک میلیارد و ۳۸ میلیون مترمکعب آب برای اراضی شالیزاری گیلان رهاسازی و تحویل شبکه آبیاری و زهکشی سفید رود شده است، اعلام شد. اما از امروز اولین طرح نوبت بندی آب کشاورزی در فصل زراعی جاری با هدف صرفه جویی درمصرف از امروز اجرایی می شود. با اجرای این طرح آب کشاورزی حدود ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای بخش مرکزی استان (شهرستان رشت) قطع می‌شود. این در حالیست که گیلان سال پربارشی را گذراند.

نوبت بندی آب زراعی درفصل کشت شالیزارهای گیلان درحالی اجرایی می شود که روند ساخت چند سد بزرگ درمناطق مختلف استان گیلان سالهاست ادامه دارد. سد پلرود رودسر پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد،‌ شفارود رضوانشهر پیشرفت ۴۵ درصد و دیورش رودبار با پیشرفت ۱۰ درصدی هنوز دردست ساخت قرار دارد و سرعتی درعملیات احداث این سدها به چشم نمی‌خورد. در شرایطی که کشاورزان برنجکار گیلانی در سالهای اخیر با بحران خشکسالی و کمبود آب درفصل زراعی مواجه بوده اند.

در همین رابطه «وحید خرمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از تداوم نوبت بندی آب کشاورزی  با توجه به فرار رسیدن فصل گرما خبرداد و گفت: نوبت بندی آب کشاورزی استان باتوجه به شرایط جوی و اتخاذ تصمیمات در کارگروه مدیریت منابع آب  برای مراحل بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

خرمی، حجم مخزن سد سفید رود طی روز بیست و چهارم خرداد ماه را ،  ۹۴۹ میلیون متر مکعب و با متوسط دبی ورودی به مخزن سد ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و متوسط دبی خروجی ۲۱۳ متر مکعب بر ثانیه  اعلام کرد و افزود: به جهت جلوگیری از بروزهرگونه خسارت و نقصان و بحران احتمالی در زمینه حفظ و احیای اراضی کشاورزی، از تمامی پتانسیل‌های آبی موجود در استان از قبیل (آب‌بندان‌ها، رودخانه‌ها، انهار، زهکش ‌ها و…) استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: لایروبی  ۶۰۰ کیلومتر انهار درجه یک و دو سطح استان ، تعمیر و تجهیز و تکمیل ۴۳۲ ایستگاه پمپاژ، آماده سازی تعداد بالغ بر ۹۰۰ دستگاه پمپ دیزلی و برقی و تجهیز ۲۸۸ حلقه چاه‌های عمیق از دیگر اقدامات آب منطقه ای گیلان در راستای  پیشگیری از بحران کم آبی  در بخش کشاورزی گیلان بوده است.

گفتنی است سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌شود. سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.