افزایش مبتلایان سالمند گیلان به کرونا

0 433

تعطیلات هفته‌ی گذشته با اعلام خبر موج دوم کرونا در گیلان سپری شد. مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به افزایش آمار مبتلایان و افزایش بستری بیماران کرونایی در گیلان هشدار داده و از حضور انبوه گردشگران ابراز نگرانی کردند. اما نکته‌ی حایز اهمیت دراین موضوع نگرانی از حضور شهروندان درمراکز پرجمعیت اجتماعی در کنار گردشگران و بدون رعایت بهداشت و استفاده از ماسک است. موضوعی که سلامتی بخشی از افراد سالم جامعه را در معرض خطر قرار داده است .

درهمین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از حضور پرشمار سالمندان وافراد دارای بیماریهای پرخطر در سطح شهر و مراکز اجتماعی ابراز نگرانی کرد و گفت: درصد مبتلایان سالمند در گیلان رو به افزایش است.

«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرور گفت: درصد اندکی افزایش درآمار مبتلایان بستری در بیمارستانها داریم . آنچه که از ۱۰ فروردین تا به امروز ادامه داشته، افزایش و کاهش متناوب ۱۰ تا ۵ درصدی دربستریها بوده که به معنی بروز پیک یا موج دوم کرونا در گیلان نیست. افزایش آمار مبتلایان گیلانی که این روزها اعلام می‌شود به دلیل افزایش ارتباط گیری افراد سالم با محیط بیرون و افراد ناقل است.

وی افزود: بخصوص گروه سالمندان و افراد پرخطر که پیش ازاین در قرنطینه و ایزوله بودند، اکنون با گرم شدن هوا از خانه ها خارج شده و بیشتر در معرض تماس با ناقلین و بیماران مبتلا قرار گرفته اند. درصد بالایی از اینها تاکنون به دلیل رعایت خود قرنطینگی آلوده نشده بودند اما اکنون در معرض خطر ابتلا قرار گرفته اند. اکنون با گروهی از مبتلایان سالمند بستری شده در بیمارستانها مواجه ایم که پیش از این ایزوله بودند وحالا سلامتشان به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رد شروع موج دوم کرونا تاکید کرد: موج دوم زمانی در گیلان رخ می‌دهد که به میزان پیک مبتلایان اسفندماه برسیم. در حال حاضر فقط تعداد آزمایشات کووید ۱۹ زیاد شده و همچنان افرادای که روزانه در مراکز درمانی استان بستری می‌شوند به مانند ماه گذشته و در حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر است.

حیدرزاده با اشاره به بازگشایی همه‌ی مشاغل و صنوف تاکید کرد: بیش از ۱۲۰۰ گروه و رسته‌ی شغلی به فعالیت اقتصادی بازگشته اند و کلیه استانداردها و دستورالعمل های سامانه‌ی سلامت وزرات بهداشت به آنها ابلاغ شده است . از این رو به میزان بازرسی بازرسان بهداشت محیط نیز افزوده شده و کلیه‌ی فعالیتها را تحت کنترل داریم.

وی با بیان اینکه درهمه‌ی بیمارستانهای استان بخشی برای بستری بیماران احتمالی پیش بینی شده گفت: مرکز سانترال و اصلی کرونا در گیلان همچنان بیمارستان رازی رشت است و روزانه به طور میانگین ۴۵ نفری بستری بیماران کرونایی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.