انباشت رسوب در تالاب انزلی ۱۰ برابر شد

مدیرکل منابع طبیعی گیلان اعلام کرد

187

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از انباشت ۱۰ برابری رسوبات در کف تالاب انزلی بیشتر از چهار دهه قبل خبر داد و گفت: هر سال بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی وارد تالاب می شود.
«میرحامد اختری» وضعیت تالاب انزلی را نگران کننده بیان کرد و گفت: نه تنها نام تالاب در فهرست تالاب های در خطر نابودی قرار گرفته، بلکه به زودی تالاب انزلی از فهرست ۱۰ تالاب ممتاز کنوانسیون جهانی رامسر خارج می‌شود.
اختری، پنج شناسه اصلی تهدیدکننده توان زیست پالایی تالاب انزلی را افزایش رسوب، افزایش پسابها و پسماندهای تخلیه شده، تغییر کاربری اراضی و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه تالاب به زمین های کشاورزی، جاده سازی و در نهایت رشد بی رویه گونه های مهاجم گیاهی اعلام کرد.
وی با اشاره به افزایش رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی اضافه کرد: رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی به طور فزاینده ای در حال افزایش است و نیاز به عملیات آبخیزداری به منظور جلوگیری از ورود سالانه هزار تن رسوب به این تالاب داریم.
مدیرکل منابع طبیعی گیلان از وجود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن گل و لای ناشی از رسوبات حاصل ۴۰ سال شست و شوی ۴۰۰۰۰ کیلومترمربع خاک حوضه های آبریز یازده رودخانه منتهی به تالاب انزلی خبر داد و گفت: تا چند دهه قبل عمق تالاب انزلی هشت تا یازده متر بود، اما در حال حاضر با ته نشین شدن رسوبات عمق آن به سه متر رسیده است.
لازم به ذکر است؛ در حالیکه تالاب انزلی میزبان بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه از موجودات گیاهی است و از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت قرار گرفته و از مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر محسوب می شود؛ فاضلاب خانگی شهرستانهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال که در حوضه آبخیز تالاب انزلی هستند، وارد این تالاب می شود.

نظرات بسته شده است.