افزایش ۹ درصدی گاز در بخش خانگی

گاز صنایع فولاد، سیمان و نیروگاههای برق گیلان محدود شد

0 220

مدیرعامل شرکت گاز گیلان از افزایش ۹ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال در بخش خانگی رکود ۵/۶ (شش و نیم) میلیون متر مکعب را رد کردیم.
«عیسی جمال نیکویی» به مرور گفت: با توجه به کاهش دما از هفته های گذشته بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب در استان گاز مصرف شده که این میزان سال گذشته در همین ایام ۱۳ میلیون متر مکعب بود.
وی با تاکید به تلاش برای پایداری مصرف گاز خانگی به ایجاد محدودیت گاز صنایع استان و قطع گاز استخرهای خصوصی به دستور دیسپاچینگ ملی شرکت گاز اشاره کرد و افزود: بر طبق دستورالعمل‌ها، گاز برای صنایع فولاد، سیمان و نیروگاههای برق استان محدود و برای ۱۶۰۰ واحد صنعتی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است تا بتوانیم بخش خانگی را پایدار نگاه داریم.
نیکویی همچنین در پاسخ به اعتراض استخرهای خصوصی به دنبال قطع گاز وعدم قطع گاز برای استخرهای دولتی و نیروهای مسلح گفت: ما بر اساس دستور العمل های کارگروه دیسپاچینگ ملی شرکت گاز عمل کردیم. اما بعد از اعتراضات بخش خصوصی با مساعدت استانداری قرار شد گاز استخرهای خصوصی به دلیل تعهدات مالی آنها فعلا برقرار شود.
مدیرعامل شرکت گاز با تاکید به اینکه برای اجرای دستورالعمل ها به مصرف کنندگان نگاه نکرده و تفکیک نمی‌کنیم افزود: همزمان گاز استخرهای واحدهای دولتی پرمصرف نیز قطع شده است.
وی اظهار کرد: اگر این واحدها خود اقدام به وصل گاز کرده باشند در جریان نیستیم و این اشکال متوجه ماست و اینکه آن واحدها از توان بالاتری برخوردارهستند و ما وظیفه داریم جلوی این تبعیض را بگیریم. در حال حاضر تا کسب تکلیف بعدی گاز استخرهای خصوصی برقرار شده است.
نیکویی با اشاره به اینکه ایران سومین تولید کننده گاز جهان است تصریح کرد: چهارمین مصرف کننده گاز در جهان هستیم و اتلاف انرژی در کشور بسیار بالاست. از این رو با تعیین تعرفه گذاری جدید، نرخ انرژی را به شکل پلکانی تغییر دادیم که طی این کار در پله اول تا سوم تعرفه گاز مشترکین خانگی عضو کمیته امداد و بهزیستی و مشترکین عادی کاملا رایگان خواهد بود و در پلکان‌های دیگر با توجه به میزان مصرف افزایش قیمت ۳۰ الی ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد.
لازم به ذکر است؛ براساس آمارها بالغ بر یک میلیون مشترک خانگی ، ۷۵۰۰ مشترک خانگی پر مصرف و ۴۴ هزار مشترک غیرخانگی در استان از گاز طبیعی برخودارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.