باد گرم، تهدید جدی جنگلهای گیلان

0 322

گرمایش هوا و وزش باد گرم مناطق کوهستانی و جنگلهای گیلان را تهدید می‌کند.عوامل انسانی و وزش باد گرم از جمله اصلی ترین دلایل وقوع آتش سوزیها درجنگلهای گیلان بوده است. آخرین مورد وقوع آتش‌سوزی درجنگل‌های استان نیزهفته‌ی گذشته در بخش پره‌ سر شهرستان رضوانشهر بود که به مدت چهار روز بیش از ۲ هکتار از اراضی جنگلی روستای سنگده‌ی بالای بخش پره ‌سر در آتش سوختند.

درهمین رابطه اداره‌ی کل هواشناسی گیلان از افزایش دما و وزش باد گرم در روزهای ابتدایی تابستان دراستان خبر داد.«شبنم هادی نژاد» سرپرست اداره‌ی پیش بینی وهشدار هواشناسی گیلان گفت: ازامروز شنبه با جنوبی شدن جریانات سطح زمین، وزش باد جنوبی (بادگرم) و افزایش نسبی دما تا صبح دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش دما در استان روز یکشنبه محسوس تر است افزود: این افزایش دما در استان برای روز یکشنبه  بین سه تا شش درجه سانتی گراد خواهد بود که انتظار می‌رود بیشترین تغییرات دمایی مربوط به کوهستان ها باشد.

هشدارهای افزایش دما و وزش باد گرم در حالی اعلام شده که اداره‌ی کل منابع طبیعی استان گیلان نیز در اطلاعیه‌ای از شهروندان و مسافران خواسته  برای جلوگیری از وقوع هر حادثه و احتمال آتش‌سوزی از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع استان گیلان جدا خودداری کنند.

گفتنی است روزهای گذشته مدیر کل منابع طبیعی و جنگلهای گیلان اعلام کرد ازابتدای امسال تاکنون ۱۱ هکتار از اراضی جنگلی گیلان دچار آتش سوزی شدند. ۹۵ درصد از آتش سوزی‌ها درعرصه‌های طبیعی استان به‌ دلیل سهل انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی در روشن کردن آتش و همزمان با وزش باد گرم رخ داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.