بارش کم برف در انزلی، عامل آرامش در شهر

0 789

بارش برف در استان گیلان خسارت‌هایی را در پی دشاته است. این نعمت الهی که در فردای بارش خود متوقف شد، در بسیاری از بخش ها و شهرها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که مهمترین‌شان قطع آب و برق و محورهای مواصلاتی بوده است.

در برف اخیر روستاهای انزلی بیش از شهر سفید پوش شدند. روستاهای غرب انزلی با بارشی شدید تر مواجه  بودند. عمده گلایه مردم  شهر انزلی  نوسانات بسیار برق بود و البته مشکل  قطعی برق  از چند دقیقه تا چند ساعت هم از سوی آنان مطرح شد. البته از یاد نباید برد که قطع برق در بسیاری از خانه‌ها،  قطع آب و خاموشی  پکیج‌ها را به دنبال دارد که شرایط زندگی را سخت می‌کند. اما مسدود شدن  محور انزلی به رضوانشهر  و انباشت برف در روستاهای غرب انزلی و قطع برق طولانی مدت در روستاها، از بشمن تا رضوانشهر از مهم‌ترین مشکلات عنوان شده  از سوی روستاییان است.

افتادن تیرهای برق و برخورد یک کامیون با ترانس برق که بعد از ظهر روز دوشنبه رخ داد از جمله عوامل قطعی برق روستاها محسوب می‌شود که با وجود بسته بودن مسیرها علی‌رغم تلاش ماشین‌های راهداری،  امکان  رفع خرابی‌ها در زمان مناسب  فراهم نشد. در روند امدادرسانی‌ها می‌توان به  ارسال نان،  صبح روز سه شنبه از انزلی به روستاها  و گشایش  مسیر در  ظهر روز سه شنبه  اشاره  کرد و البته تا صبح چهارشنبه  همچنان  مشکل قطعی برق باقی‌ست.

 عمده مشکل، محوز کپورچال و آبکنار

 فرماندار انزلی در گفت و گو با مرور  به برگزاری جلسات مدیریت بحران  به دنبال پیشبینی‌های هواشناسی، ابلاغ مصوبات، لغو  مرخصی‌ها و ماموریت‌های روسای  ادارات و  دستگاه‌های عضو مدیریت بحران  و اعلام محورهای اصلی مدیریت بحران به ایشان اشاره کرده و می‌گوید: در شهر انزلی با مدیریت انجام گرفته مشکل خاصی ایجاد نشد و می‌توان گفت به بهترین نحو مدیریت شد؛ هر چند در معابر فرعی و کوچه‌ها  با انباشت برف مواجه بودیم اما در محورهای اصلی، خیابان‌ها و میادین اصلی شهر انزلی مشکل خاصی نداشتیم و  الحمدالله به همت عزیزان  شهرداری این موضوع به نحو احسن مدیریت شد. در محور غرب شهرستان نیز،  کمربندی و مسیر انزلی به رضوانشهر و برعکسش  هم  با زحمات  اداره راهداری  تقریبا  به نوعی باز نگهداشته شد و عمده مشکلات ما در محور فرعی کپورچال و آبکنار بوده است.

انسداد راه  روستایی در شب اول بارش

رییس شورای  اسلامی شهرستان انزلی هم به مرور می‌گوید: می‌توان گفت تقریبا در روستاهای شرق انزلی  مشکلی نداشتیم اما در روستاهای غرب از کپورچال به سمت آبکنار جاده‌ها در شب اول بارش مسدود شد و تا روز بعد نیز این مشکل  ادامه داشت.

«شعبان جعفری» با بیان این که ماشین‌های راه و شهرسازی  برای عملیات برفروبی  ناکافی بود، اظهار می‌کند: البته راهداری  آنچه در توانش بود انجام داد؛ در ادامه‌ی کار هم به دنبال تقاضای مسئولان شهرستان اکیپ‌های راهداریِ شهرداری پس از انجام کار در شهر  به مسیر آبکنار اعزام  شدند. بازگشایی معابر اصلی انجام گرفت  و دستگاه‌های شهرداری همچنان  تا پایان برف‌روبی در آنجا مستقر هستند. فعلا معابر اصلی باز شده و  پیش‌بینی می‌کنم تا غروبِ چهارشنبه راه‌های درجه‌ی دو و سه هم بازگشایی شود.

وی تصریح می‌کند:  همه‌ی عوامل خدمات‌رسان  در این عرصه حضور فعال داشتند اما عمق خسارت بسیار زیاد بود. تیرهای برق حتی دکل‌های برق افتاده‌اند. اداره‌ی برق انزلی از سایر شهرستان‌ها کابل تهیه کرده که بتواند تا انجام  ترمیم تیرها و دکل‌ها با استفاده از کابل‌های زمینی فعلا برق به مردم برساند.

 نامناسب بودن زیرساخت‌ها

وجود زیرساخت‌ها و تاسیسات مناسب و امکانات لازم خدمات‌رسانی  از عوامل موثر در  پیشگیری و رفع به هنگام  مشکلات در شرایط بحرانی است.  «مه سیما نصیری» عضو شورای اسلامی شهرستان انزلی  در گفت و گو با مرور قطع برق، آب و مسدود بودن راه را مشکل روستاها در بارش برف اخیر اعلام کرده و برخوردار نبودن شهرستان انزلی از زیر ساخت‌های مناسب را  دلیل  عمده‌ی مشکلات  دانسته و می‌گوید: بارش برفی ۵۰ سانتی‌متری نباید مردم را با این معضلات مواجه سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.