بازداشت متهم اصلی شرکت صنایع ابریشم گیلان

0 425

روز گذشته همزمان با تست اولیه بخشی از تجهیزات ابریشم کشی کارخانه ابریشم گیلان، «سید مهدی فلاح میری » دادستان گیلان از دستگیری متهم اصلی پرونده شرکت ابریشم گیلان با حکم قضایی خبر داد.

 فلاح میری افزود: با پیشرفت تحقیقات پرونده شرکت ابریشم گیلان در دادسرای صومعه سرا و با تلاش سازمان اطلاعات سپاه برای پیشبرد تحقیقات، بازپرس این پرونده قرار تامین را با تفهیم مستندات و ادله جدید صادر و متهم اصلی که پیش از این به دلیل ابتلا به کرونا با وثیقه آزاد بود، بازداشت و روانه زندان شد.

پیگیری بازگشایی و بازگشت به چرخه تولید برخی از کارخانه‌های گیلان که بعد از واگذاری به بخش خصوصی به مرور به ورطه تعطیلی کشیده شدند، بعد از سفر رییس قوه قضاییه به استان و بازدید وی از چند کارخانه از جمله کارخانه ابریشم گیلان صورت گرفت. آیت الله رییسی بعد از این بازدید از پیگرد قانونی تخریب‌کنندگان کارخانه و راه‌اندازی برخی از خطوط تولید در تعدادی از شرکتهای تعطیل شده استان وعده داده بود.

کارخانه ابریشم گیلان نیز یکی از ۴ واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم در گیلان است که طی سالهای گذشته به بخش خصوصی واگذار و به تعطیلی کشیده شد. این شرکت تولیدی واقع در شهرستان صومعه‌سرا در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال، با اشتغال حدوداً ۳۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور بود. این کارخانه در سال ۱۳۸۲ از طریق مزایده عمومی به اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی (مالک هتل کادوس) و شرکا به ‌صورت نقد و اقساط واگذار شد. پس از این واگذاری به دلایل متعدد از جمله عدم تمایل سهامداران جدید به فعالیت در تولید و تأمین نشدن مواد اولیه (پیله خشک)، تولید شرکت کاهش چشمگیری یافت و از سال ۸۷ تا اواخر سال ۸۹ به‌صورت کارمزدی انجام می‌شد. ادامه این روند منجر به غیرفعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال ۸۹ شد.

در همین رابطه «منوچهر صدفی» معاون امور صنایع سازمان صمت گیلان به مرورافزود: کارخانه‌های تعطیل شده بخش خصوصی فقط با حکم دادستانی امکان راه‌اندازی و احیا دارند. در حال حاضر نیز شرکت ابریشم گیلان در بخش تاسیسات با مشکلاتی مواجه است و همه تجهیزات و دستگاه‌های ابریشم‌کشی در کارخانه سالم و موجود هستند. از این رو موانع زیادی برای احیای آن وجود ندارد و در گام اول می‌تواند با اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر تولید خود را از سر بگیرد. طبق ارزیابی کارشناسان سازمان صمت گیلان و بازرسی از سالن‌های تولید، همه دستگاه‌های این شرکت قابل راه‌اندازی هستند.

به گفته وی، گیلان با تولید سالانه حدود ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم و ۴۰ درصد تولید کشور به عنوان قطب تولید ابریشم کشور دارای ۳ کارخانه ابریشم‌کشی در رشت، لنگرود و صومعه سراست که در حال حاضر فقط کارخانه لنگرود با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.